Kunskapen om transfrågor brister, och då finns det bara en sak att göra – sätt dig i skolbänken. Den här gången för att lära dig det du borde fått lära dig när du satt där senast. Feministiskt Perspektiv startar tillsammans med RFSL och transorganisationen KIM initiativet #transskolan, som i tio delar ska bidra till en förhöjd kunskapsnivå. Första delen har redan sett dagens ljus och ställer sig frågan: "Vad är kön?" Vi har pratat med Feministiskt Perspektivs chefredaktör Anna-Klara Bratt för att få veta mer.
Vad är #transskolan?
– #transskolan är en serie om tio delar, sammanställd av Feministiskt Perspektiv, RFSL och föreningen KIM, som kommer att löpa i Feministiskt Perspektiv under våren. Serien är inspirerad av #bildskolan, som publicerades förra året och som handlar om rasstereotypa bilder i populärkonsten. #transskolan rör frågor om transpersoner och deras livsförutsättningar, transaktivism och forskning, och mynnar ut i transrättsrörelsens plats inom HBTQ- och feministrörelsen.
Varför behövs den?
– Under våren har frågan om transpersoners plats inom feminismen varit het i sociala medier och debatter, och i samband med det har det visat sig att kunskapen om transpersoners levnadsvillkor och kamp generellt är ganska låg bland feminister. Därtill finns historiska konflikter som idag filtreras genom nya feministiska och mer inkluderande synsätt – det går helt enkelt att ställa större krav på feminismen idag än tidigare. Framförallt blev det uppenbart att enskilda transpersoner som är öppna med sin identitet lätt blir attackerade med en rad frågor som rör deras egen person och könsidentitet på ett sätt som inte är rimligt. Det är det vi hoppas råda bot på, med en digital, sökbar serie som svarar på de vanligaste frågorna, men också sätter transrättsrörelsen i ett historiskt perspektiv.
Vilka kommer att bidra med lektionerna?
– Medlemmar i RFSL och KIM, bland andra Maria Sundin, Lukas Romson och Malte Sundberg.
Vad är det viktigaste #transskolan kan lära ut?
– Tolerans och förståelse – inte bara bland feminister. Kanske kan #transskolan också, precis som #bildskolan, komma att få betydelse för unga sökande personer eller i lärosammanhang.
I vilken utsträckning ska egentligen transpersoner behöva utbilda cissisar?
– Det är en bra fråga. Det är därför vi gör det här tillsammans med etablerade rättighetsaktörer som redan arbetar med de här frågorna – för att lyfta frågan från person till struktur.
Transskolans redaktör är RFSL:s förbundsordförande Ulrika Westerlund. Här är din skolbänk.