Vad är egentligen det yttersta beviset för någons kärlek till ett populärkulturell verk? Frågan är inte helt enkel att besvara, men i spelkulturen är det möjligt att uttrycket “fangames” ligger bra till.
Ett fangame är ett spel som skapats av fans som en slags hyllning till spelet de är fans till. Ofta handlar det om en slags remake, ett lite äldre spel som uppgraderas framför allt visuellt - men ambitionsnivåerna kan variera. Fangames är nästan uteslutande skapade av gräsrötter som arbetar ideellt på sin fritid - och projekten tar därför ofta betydligt längre än vad ett genomsnittligt spel gör.
Det senaste fangamet som rönt uppmärksamhet på spelforum världen över är retrodoftande Prime 2D. Prime 2D är tekniskt sett inte en remake, då det borde innebära att spelet uppgraderas visuellt. Här har Team SCU snarare gått åt andra hållet och gjort det som kallas en “demake”. Metroid Prime var det första Metroid-spelet i 3D när det släpptes 2002. Prime 2D är, precis som titeln skvallrar om, titeln omstöpt till två platta dimensioner - med allt vad det innebär. Andréas Söderberg är utbildad 3D-grafiker bosatt i Skellefteå. Han är också en av utvecklarna bakom Prime 2D, ett spel vars utveckling han först följt - och senare blivit del av.
– Det här är vår vision av spelet kunde ha varit om serien aldrig hade gått över till 3D, förklarar Andréas. Det är något speciellt med 2D-spel. Prime 2D är ett spel vi själva vill spela, och eftersom ingen annan utvecklar det så gör vi det själva.
Idén till Prime 2D föddes redan 2004, två år efter att Metroid Prime hade släppts. Teamet som utvecklar spelet nu började om från grunden för drygt tre år sedan. Andréas kom med i projektet när det visade sig behövas fler ritade miljöer. Projektet kräver en hel del arbete, men Andréas verkar ta det med ro.
– Det är här ett hobbyprojekt, det är någonting vi sitter och arbetar på när vi har lite tid över här och där. Det är avkopplande och vi har väldigt roligt när vi arbetar på det.
Black Mesa är den kanske mest kända fanskapade remaken genom tiderna. Här är det klassiska spelet Half-Life som gjorts om med hjälp av spelmotorn som användes för uppföljaren, Half-Life 2. Black Mesa fick massor med uppmärksamhet när det släpptes som en mod 2012 - och Valve tillät senare att utvecklarna för modden släppte spelet kommersiellt 2020. Men de allra flesta fangame-projekt som påbörjas färdigställs aldrig. Ofta för att tiden och orken inte räcker till. Men ibland också för att upphovsrättstvister sätts igång av de företag som äger originalen. Alla är inte lika tillåtande som Valve var med Black Mesa-projektet.
Nintendos klassiska spelserie Metroid har blivit förärat fanskapade remakes tidigare. AM2R, Another Metroid 2 Remake, är nog det mest kända exemplet. AM2R liknar Prime 2D inte bara på grund av dess förlagor, utan också för att det så genuint genomsyras av respekt och kärlek till originalen. I fallet med AM2R hann det både släppas och älskas av tusentals innan det spårlöst försvann – mest troligt på grund av stämningshot från Nintendos jurister.
Det går redan nu att testa en demoversion av Prime 2D. Och även om Andréas verkar glad över uppmärksamheten vill han understryka att det inte är därför hans lilla team arbetar med spelet. Istället verkar det handla om att kanalisera all deras kärlek för spelet och formatet in i en alldeles egen skapelse. Det yttersta kärleksbeviset.
Tidernas bästa fan remakes
Black Mesa (2012/2020)
Inte bara det mest kända fangamespelet genom tiderna, utan också ett som mötte ett lyckligt öde. En nyversion av Half-Life byggd med Half-Life 2-motorn. Först släppt som en mod 2012 och sedan som ett fullständigt spel 2020 (med Valves välsignelse, dessutom!).
GoldenEye: Source (2010)
Nintendo 64-spelet GoldenEye, baserat på James Bond-filmen med samma namn, älskades av många. Däribland den lilla gruppen bakom fangamet GoldenEye: Source - en multiplayer-remake baserad på Half-Life 2-motorn.
TESRenewal (-)
The Elder Scrolls-serien kan mycker väl ha de mest dedikerade fansen av alla. Det är The Elder Scrolls Renewal project ett bevis på. Här handlar det om att göra nyversioner av episka rollspelen Morrowind och Oblivion i Skyrim-motorn (från 2016). Skywind, Skyblivion och Morroblivion är alla exempel på fankärlek av högsta grad.
Mega Man 2.5D (2017)
Peter Sjöstrands Mega Man 2.5D är ett fangame som inte bara lägger till en modern touch med perspektivskiften - det är också ett klassiskt Mega Man-spel med lokal co-op. Som om det behövdes fler anledningar att spela detta?!
AM2R (2016)
Argentinske Milton Guasti var ensamt ansvarig för AM2R (även om han fick en del hjälp under projektets gång). Hans fangame blev väl uppmärksammat, bland annat med nomineringar vid Game Awards 2016. Spelet försvann från nätet (mest troligt på grund av stämningshot). Guasti är numer anställd som Level designer av Moon Studios.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 04, 2021.