Drömmen om Lana

15:39 21 Feb 2023

Svenska spelföretaget Wishfully är på väg att få göra det många drömmer om: släppa sitt första spel.

Adam Stjärnljus hade en idé, han ville göra ett spel. Så han satte sig ned och ritade. Bilden föreställde en flicka, en hund och en vidsträckt äng inramad av blå himmel och dramatiska moln. Sex år senare är exakt den illustrationen fortfarande key art, estetisk målbild, för det kommande spelet Planet of Lana.
– Det var något med den här bilden som fångade mig också faktiskt, säger Adam. Här har jag fan något som jag vill göra klart.

Sommaren 2021 visades Planet of Lana upp för allmänheten för första gången, och vi var många som fångades av Adams vision. Inte minst av den lilla Göteborgsbaserade studion Wishfullys arbete. Spelet stack ut tack vare sin “handmålade” stil, sin cinematiska presentation och ett anslag som skvallrade om att känslor är på väg att kännas. Planet of Lana såg ut att vilja plocka upp facklan som spel som Flashback och Limbo burit, och föra traditionen av det sidscrollande äventyrsspelet vidare. En vacker planet som invaderas av onda robotar, en familj som splittras och ett barns kamp för att ställa allt till rätta.

Berättelsen är episk men allt började i mycket mindre skala. Efter den där första illustrationen bestämde sig Adam för att ta sin idé vidare. Han gjorde det precis som Jordan Mechner 30 år tidigare gjorde för sitt sidscrollande plattformsspel, det legendariska Prince of Persia. Mechner tog en VHS-kamera till en park för att filma korta fäktningssekvenser. Adam hyrde en gympasal och filmade sin systerdotter när hon rörde sig över golvet. Animationsreferenser till spelets huvudkaraktär, den unga flicka Lana. Ganska snart insåg han att projektet skulle kräva mer än vad han först trott. 2019 startades Wishfully av nio personer. Planet of Lana byggdes i Unity, i det som brukar kallas “2,D” - en kompromiss mellan sidscrollande kamera och tredimensionellt världsbygge. Efter ett par års harvande utan finansiering lyckades de få uppmärksamhet från Xbox ID-program.

Andreea Chifu är Senior Strategic Partner Manager på ID@Xbox. Hon berättar om Xbox breda satsning på indiespel (3000 spel från 95 länder!), om hur de å ena sidan gärna hjälper större team göra spel som förra årets hårdrocksshooter Metal: Hellsinger men också ger chansen till nystartade småföretag som Wishfully. Att “ha Xbox i ryggen”, som Adam uttrycker det, underlättade sedan för diskussion med förlag. Kort därefter skrev de på ett avtal med svenska förlaget Thunderful. Hösten 2020 startade den riktiga produktionen. Att göra ett spel är inte en lätt sak, det kan Adam och hans kollegor intyga. Att hitta finansiering är en del av det – att lyckas göra pussel som är roliga och precis lagom utmanande är en annan del.

Någon gång under våren 2023 släpps Planet of Lana. Då har Wishfully hunnit växa till elva personer - och ytterligare en handfull har varit med och jobbat på spelet under processen. Att ta berättelsen om Lana från idé till färdigt spel tog företaget sex år. Men förhoppningsvis blir berättelsen om den lilla Göteborgsstudion betydligt längre än så. 

Stad: 
Kategori: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!