Drömjobb: Senay Berhe

18:38 3 Dec 2013

Under hösten har framför allt två musikvideos talat till oss. Det är kortfilmen till Blått Blod, Meron Mangashas ord och Mack Beats musik i samarbete med Tensta Konsthall, och videon till debutanten Naomi Pilgrims No Gunsom har etsat sig fast på våra hornhinnor. Och skaparen bakom dessa heter Senay Berhe, som även har jobbat med Ison&Fille, The Latin Kings och nu snart en plattform för afrikanska kreatörer. Hur har han kommit dit han är idag? Vi ville veta mer om hur man når det som var drömjobbet på MTV-tiden och som återigen är drömjobbet idag – film- och videoregissör. 

Vad jobbar du med?

– Regissör. Jag gör musikvideos, konstfilmer, dokumentärer och en del kommersiella projekt.

Vad innebär det?

– Att jag får anlitade uppdrag eller så hittar jag på egna projekt som jag genomför.

Hur hamnade du där?

– Tjatade in mig på ett produktionsbolag efter studenten och sen assisterade jag och lärde mig mycket av mina egna och av andras misstag.

Tjusig universitetsutbildning eller "self-made"?

– 100% self-made.

Vad är den rakaste vägen till drömjobbet, tror du?

– Jobba hårt och tro på sig själv.

Har det här alltid varit målet?

– Japp.

Har du en plan-b ifall allt inte riktigt går som du hade tänkt dig?

– Nej, men hittar säkert på något om det skulle ske.

Kontakter kan ju vara A och O. Har du haft några nyckelpersoner som hjälpt dig framåt?

– Jag har fått hjälp av många människor på vägen, men måste säga att mina syskon och vänner har varit de viktigaste nyckelpersonerna.

Vad är ditt mest okonventionella karriärråd?

– Ta det du vill ha, men glöm inte bort att dela med dig.

Hur gör man för att inte stressa sönder i all karriärshets?

– Vilar, tränar och sover, tar hand om sig själv.

Måste man ha någon slags femårsplan?

– Jag har aldrig varit särskilt bra på att planera, så jag antar att det måste man inte. Det känns viktigare att kunna vara flexibel och vara tillgänglig.

Finns det något du vill göra, som du ännu inte har gjort?

– Massor, jag tycker de flesta av projekten jag gör är roliga. Nyckeln till det är dock att jag i varje projekt strävar efter att arbeta med något nytt, vare sig det handlar om att testa en ny teknik eller att försöka visualisera en känsla på ett nytt angreppssätt.

Varför har musikvideon blivit viktig för musiklivet igen, tror du?

– Det är nog tack vare den otroliga spridningen som musikvideor kan få genom Youtube, Vimeo och alla bloggar tror jag. Vi lever i en allt mer gränslös värld tack vare nätet. Möjligheten till spridning har lett till att intresset för videon och hur artisten eller bandet porträtteras i den återigen är på tapeten. Personligen tycker jag att det väldigt roligt då jag älskar musikvideoformatet.

Vad ska man vara beredd att göra och inte göra "för brödfödan"?

– Gör det som känns rätt, saker som du kan se tillbaka på och vara stolt över.

Vad är det roligaste du har gjort?

– Det måste vara ett Stocktown-projekt som jag är med och utvecklar nu. Vi håller på att bygga en plattform för att visa och hylla afrikanska kreatörer globalt.

Senay är den femte i raden av stockholmare vi har pratat drömjobb med, i en intervjuserie i samarbete med Monster.se. Läs intervjun med Klara Svensson här, och Maria Decida Wahlberg här, bröderna Thorén här och den med Michelle Kadir här.  

Stad: 
Kategori: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!