Det våras för skatespelen

14:10 30 May 2022

“Vad hände egentligen med alla skateboardspel” frågar du dig kanske? Vi går igenom skatespelens historia - och visar dig var såväl nutidens som framtidens pärlor finns att hitta.

På försäljningstopplistorna kanske det inte syns längre, men faktum är att 2022 är ett fantastiskt år för skateboardspel av alla de slag. Det gäller bara att veta var du ska leta. Skateboardspel har existerat nästan lika länge som företeelsen själv. Men de tidiga spelen handlade mindre om trick och stil än om racing och att sparka ner punkare i öppna gatbrunnar. Eftersom street-skejtande knappt ens var påhittat under mitten och senare delen av 80-talet var det ingen överraskning att åkningen framför allt fokuserat på ramp.

Det var först i Playstation-eran som skateboardspelen skulle blomstra ut på riktigt. “Blomstra” är naturligtvis relativt under en period då spel som Street Skater, Grind Session och 1Xtreme missade målet och mest blev en parodisk “radical dude”-fest. Men Thrasher: Skate and Destroy gjorde ett seriöst försök att fånga vad skateboard var - och lyckades bra. Men allt överskuggades naturligtvis av Neversofts Tony Hawk’s Pro Skater. Neversoft skapade ett spel som egentligen handlade mer om att pussla ihop oändliga trickkombinationer där bara fantasin satte gränserna än om faktiskt skejtande. Men det gjorde inget, vi älskade det ändå. Och i vanlig Activision-ordning matades vi med fler spel än vad vi ens hann med.

Men 2007 ritades kartan om. Electronic Arts släppte Skate och förändrade allt. Skate var annorlunda i att det försökte ta skateboard på allvar. Borta var de kilometerlånga grindtricken på elledningarna. Nu var fokus istället på varje enskilt trick. På individuell stil. På det där som är viktigt på riktigt. Skate gav oss vad vi ville ha. Kontrollen var den stora skillnaden mellan Skate och de tidigare skatespelen. “Flick it” var en produkt av sin tid, det närmaste en “rörelsekänslig” styrning det gick att få med en handkontroll. Också Skate-serien tappade i momentum och efter det tredje spelet (som släpptes 2010) valde Electronic Arts att inte fortsätta utvecklingen.

Men moderna skateboardspel då? De två allra mest intressanta skateboard-spelen just nu heter Skater XL och Sessions. Båda spelen kommer från mindre utvecklare och har använt sig av sina växande communityn för att bli både större och bättre. Här, precis som i Skate, är realismen det centrala. Faktum är att styrningen är ännu mer invecklad och tricken ännu svårare att bemästra. En utmaning som spelarna verkar anta med glädje. För den som söker mer lättsamma (men ändå grymma) skejtupplevelser finns det allt från SkateBird till Skate City och det fantastiskt fina OlliOlli World.

Framtiden ser också ljus ut. Electronic Arts har lovat att ett fjärde Skate-spel är under utveckling, och även om vi inte sett något från spelet så är förväntningarna höga. Och på indiefronten rör det också på sig. Norske utvecklaren Daniel Zeller (som tidigare varit med och gjort fina Skate City) har nyligen börjat visa upp filmklipp från ett kommande skateboardspel som ser otroligt lovande ut.

 

Tidernas bästa skateboardspel

Skate
2007 revolutionerade Electronic Arts och Black Box en genre som många trodde var död efter att Activision lakat ur Tony Hawk’s-serien fullständigt. Skate var långsammare, coolare och oändligt mycket stilfullare än allt konkurrenterna försökte sig på.

Tony Hawk’s Pro Skater 2
Originalet må ha varit en glädjande nyhet men när manuals introducerades i THPS2 blev hökmannens licensspel ännu bättre. På många sätt känns tvåan som höjdpunkten på den spelstil som THPS stod för. Det blev aldrig bättre, bara mer.

Skateride
Skateride ser inte ut som något. Rättelse: Skateride ser ut som skit. En dåligt pixlad skejtare på en pytteliten isometrisk yta med relativt få trick på sin repertoar. Men spelet lyckas ändå förmedla så sjukt mycket känsla. En pärla som få upptäckt!

OlliOlli World
OlliOlli är ett sidscrollande, tvådimensionellt skateboardspel som ser simpelt ut men som bjuder på både djup, värme och humor. World, som är det senaste i serien, har dessutom en visuell stil som är otroligt snygg.

Session
Kanadensiska Creature Studios har med Session skapat den ultimata skateboard-simulatorn. Och det är inget för den som saknar tålamod. En hel kväll kan tillbringas med att försöka sätta ett trick. Känslan när en lyckas är magisk.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 06, 2022.

0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste filmrecensioner

 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!