Beerbliotek håller inspirationen levande

Redaktion 16:05 17 Feb 2025

Den första ölen Beerbliotek bryggde var en Black Ale Chilli, "en svart IPA med lite kick". Totalt blev det 43 olika öl det första året och sedan dess har man fortsatt att hålla hög innovationstakt.

Text: Ritaj Arnaout

Vågar vi gissa att ölbibliotekarierna är uppe i 500 sköndrickelära verk vid det här laget? Vi fick hursomhelst tag på Viktor Lorén som arbetar med både Beerbliotek och Wet City Spirits för att ställa våra frågor.

Beerbliotek grundades 2012 och ni har alltid haft som målsättning att brygga nya öl. Hur håller ni inspirationen levande?
– Vi inspireras av alla möten med olika bryggerier, collabs och dryck i allmänhet. Det behöver inte vara en öl som poppar en idé, utan det kan vara smaken på en tårta eller en cocktail.

Har ni någon spännande nyhet som besökarna inte får missa i år?
– Nyheter finns det gott om, men jag vill ändå highlighta vår underbara Nitro Stout. En Irish dry stout som är sådär lättdrucken och god.

Vad är det bästa med att vara ett bryggeri på Göteborgs ölscen?
– Alla vänner i branschen och att folk har ett sånt intresse av hantverksöl i Göteborg.

Vad ser ni mest fram emot på Nöjesguidens ölmässa i år?
– Att få träffa härliga människor som har ett intresse av dryck.

Hur ser 2025 ut för er, och vad har ni för mål för året?
– Fullt upp från start. Vi brygger och brygger och hittar på nya hyss. Målet är att fortsätta med våra fina samarbeten med våra bryggerivänner.

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 
0 Kommentera

Fler artiklar

Rocket Brewing utforskar svenska råvaror

Malmös Rocket Brewing Company kallar sitt bryggeriupplägg för "lågteknologiskt".
 
Och med det menas att mycket av produktionen är väldigt "hands on" och att råvarorna till så stor del som möjligt är lokala. Bryggeriets motto är "Människogjorda öl" och det låter definitivt som något vi kan gå ombord med. Den 8 mars träffar vi dem på Nöjesguidens ölmässa i Göteborg.
 
Text: Ritaj Arnaout
 
Rocket Brewing har haft en spännande resa – vad har varit den största höjdpunkten hittills?
– Det har varit riktigt intressant att utforska vad svenska råvaror kan göra tillsammans med spontan jäsning, malt och frukt tillsammans.

Rocket Brewing utforskar svenska råvaror

Malmös Rocket Brewing Company kallar sitt bryggeriupplägg för "lågteknologiskt".
 
Och med det menas att mycket av produktionen är väldigt "hands on" och att råvarorna till så stor del som möjligt är lokala. Bryggeriets motto är "Människogjorda öl" och det låter definitivt som något vi kan gå ombord med. Den 8 mars träffar vi dem på Nöjesguidens ölmässa i Göteborg.
 
Text: Ritaj Arnaout
 
Rocket Brewing har haft en spännande resa – vad har varit den största höjdpunkten hittills?
– Det har varit riktigt intressant att utforska vad svenska råvaror kan göra tillsammans med spontan jäsning, malt och frukt tillsammans.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!