Volbeat - Rewind Replay Rebound

Christoffer Bertzell 00:00 7 Aug 2019

Volbeat är lika mycket metal som Nickelback. Med andra ord, de är ett band som med sin hårdrockiga bakgrund smart väver in tyngd och riff från den ungdomliga energin, i sitt moderna radiorockvänliga format. Grundstommen är, som alltid, baserad i den amerikanska raggarrockkulturen, men som gränsar över till en stilig gubbighet med aningar från de smutsiga gatorna i Peaky Blinders. Musikaliskt innebär detta att det är mer slätstruket än någonsin. Mötet sker någonstans mellan Bryan Adams, Metallica, Dropkick Murphys och ja, Nickelback. Med 14 spår i ett mellanmjölkigt mys, gränsar detta till att bli tråkigt, men Michael Poulsens fantastiska melodisinne räddar detta verk precis vid ytspänningen, men en tyngre distad bit hade definitivt hjälpt detta album.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.