Vacation Forever - EP 1

Sophie Winberg 15:45 14 Jul 2018

Zacharias Zachrisson föll efter en spelning med sitt förra band Tussilago handlöst över hindret scenskräck och ner i hålet panikångest. Han hoppade av bandet och la musiken på hyllan en stund, men för någon som Zachrisson (som tack vare sin familj består till 80% av kulturellt kapital) var det kanske bara en tidsfråga innan han var tillbaka på scen.

EP:n som är det första av två planerade släpp i år - den andra EP:n  släpps i september - behandlar genomgående teman kring att resa, både bokstavligt och symboliskt, och öppnar med ett citat från dokumentären Streetwise från 1984. ”The only bad part about flying is having to come back down to the fucking world.”

Själv har han kallat sin musik banal pop, men så skulle inte jag benämna det. Det är musik som öppnar i JJ-anda men snart ramlar in i en mycket kaosigare, mer alternativ ljudbild.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.