Tobacco - Sweatbox Dynasty

Patrik Forshage 00:00 10 Aug 2016

Det är inte som att Thomas Fec saknar förmågan att hålla sig inom ramarna. Närhelst han har lust excellerar Black Moth Super Rainbow-ledaren i konventionell hård och rytmisk synthmusik, ofta med tydliga och enkla melodislingor mitt emellan Kraftwerk och The Residents och ibland med drömska elektroniska sjok.

Men Tobacco har andra ambitioner. "I do know how to ruin a good song," stoltserar han i pressmaterialet, och konsekvent överger han de ordnade formerna och låter såväl ljud och rytmer hackas upp i experimentella ljudattacker. Gamla analoga synthar och vocoders kan blandas med en samplad hårddistad gitarr och röster som nynnar ohörbara ord - varje enskilt ljud först isolerat på hans kassettbandspelare innan det blivit en del av helheten. Samtidigt som experimentlystnaden är så intensiv finns hos Tobacco också en klädsam återhållsamhet och snarare än att pröva lyssnarens tålamod hade spår som Wipeth Out gärna kunnat gräva lite djupare i konstigheterna.

Längst går han i avslutande Let's Get Worn Away, som består av helt minialbum fullt av utmärkta låtar som hackats upp till fragment och blandas till synes slumpvis. Det är både vackert och suggestivt, och som alltid med Tobacco skapar det sug efter mer.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.