Thomas Stenström – Uddevalla Dreamer EP

Tina Rosenfink 00:00 14 May 2019

Uddevalla Dreamer är till lika delar en kärleksförklaring som en uppgörelse med staden. Thomas Stenström har konkretiserat tillvaron och flykten från sin hemstad. Det här är en skiva för alla oss som drömt om något större och längtat bort. Jag tycker det är så vackert med musik som handlar om städer. Det finns få saker som är så personliga som relationer till platser.

EP:n skiljer sig markant från Thomas Stenström tidigare verk. Uddevalla Dreamer speglar fortfarande samma sorts intensitet som vi är vana att höra men med ett större fokus på melodier och hookiga refränger. Det nya popvänliga materialet är även mer kommersiellt, likt hitsingeln Slå mig hårt i ansiktet från 2014 som jag ibland påstår är Sveriges populäraste poplåt. Borde kanske faktakolla mitt påstående och sluta spekulera.

Förutom Bam Bam som redan har börjat blåsa upp till en enorm sommarstorm tycker jag att Mitsubishi är helt otrolig. Det är en peppig sommarlåt som egentligen bara handlar om att åka bil med någon man är kär i. Thomas Stenström har lyckats använda något så enkelt som ett bilmärke och inkorporera det på ett så självklart sätt, som får mig att undra varför inte fler låtar handlar om bilar.