Thom Yorke - Tomorrow’s Modern Boxes

Christoffer Reichenberg 00:00 6 Oct 2014

”Start spreading the news New Yorke, New Yorke!” förkunnas det i kommentarsfältet till läckta Tomorrow’s Modern Boxes på Youtube. Det är med stor glädje som fansen mottar den store streberns nya överraskningsskiva, och för att helgardera mottagandet av sin andra soloskiva avslöjar han i samma veva att det även kommer nytt ifrån Radiohead. Med Tomorrow’s Modern Boxes vill Yorke fortsätta testa att överkomma mellanhanden som skivbolag innebär genom att släppa den som nedladdning via bittorrent. Direkt från Thom Yorkes dator till lyssnarens för ungefär 43 kronor. Väldigt prisvärt, men hur låter det då? Låter det nytt? Nej. Låter det bra? Ja. I till exempel There Is No Ice (For My Drink) till och med jättebra. I mångt och mycket är det en fortsättning på 2011 års samarbete med Burial och Four Tet i Ego/Mirror. Att beatsen har picklats sedan den brittiska källardansen och nattbussromantiken stod i månens zenit är det inget som stör i slutändan. Mycket beror såklart på kompetensen som Yorke och medproducerande Nigel Godrich besitter, men det som gör att skivan kliver över potentiella hinder är Thom Yorkes säregna röst. Hans absolut främsta instrument är som ofta tidigare förtrollande.

Need for Speed - Split Vision

Under 2018 gick det inte en vecka utan att ett 80-talsdoftande svenskt släpp skulle recenseras. Hela mitt liv var tonsatt av synthar, trummaskiner och nostalgi för en tid jag inte själv har upplevt, och jag blev rätt mätt.

Need for Speed är precis det - en svensk duo som hämtar sitt sound från 1980-talet. Men min första tveksamhet smälter ganska snart bort. Martin och Felix har en friare tolkning av soundet och riktigt starka melodier, och det är jag svag för.