Thom Yorke – Anima

Sara Berg 11:36 5 Jul 2019

Thom Yorkes nya skiva är som en liten praktiskt förpackad psykoanalys. Titeln kommer från Carl Jungs begrepp anima/animus och låtarna handlar om ångest, drömmar och skrivkramp. Såklart har regissören Paul Thomas Anderson även gjort en tillhörande kortfilm, döpt efter skivan. Man känner av det oroliga, rastlösa och nervösa känsloläge som föregått låtarna. De är disharmoniska, ängsliga och drömlika, men de är också trevande, elektroniska och behagligt undervattenslångsamma, ofta filmiska. Öppningsspåret Traffic är rakt igenom skitsnyggt, medan Twist i rätt remix går att stoppa rakt in på en sofistikerad drum and bass-klubb. Detta är genomarbetad terapimusik, med drag av en trumpen Jamie xx, Karma Police och en dekonstruerad Petite Noir, och oväntat lättlyssnat för att handla om så tråkiga saker.

School of Language - 45

Albumtiteln syftar inte på vinylskivans rotationshastighet utan på ordningsnumret för USA:s nuvarande president. Som en sidosysselsättning mellan skivorna tillsammans med sin bror i Field Music har David Brewis nämligen gjort ett funkalbum om Donald Trump, och i samband med Trumps statsbesök i Storbritannien i början av juni snabbsläpptes 45 som download innan juli när vinylen hann pressas upp. Viljan till den sortens demonstration är begriplig, särskilt när den är så väl genomförd som här.

Sabaton - The Great War

Sabaton har alltid varit goda historieberättare. Om det så är om den svenske Karl XII stormaktstid, japanska samurajupproret eller tyska nazisternas framfart har deras skildringar dikterat deras musikaliska dramaturgi. Att då ett dunkelt skyttegravskrig, kännetecknat av dödliga tekniska framsteg, skulle vara det som tog dem till en ny nivå kanske inte var förväntat, men det är precis det som behövdes.