The Weather Station – Ignorance

Love Carbin 00:00 11 Feb 2021

Tamara Lindeman är skaparen bakom The Weather Station och är aktuell med nya släppet Ignorance. Musiken här är lugn, försiktig till en början. Innan den växer och snabbt förvandlas från att vara lite typisk folk till att vara något helt unikt. Syntar, eleganta stråkar och blåsinstrument träder fram i mixen och utgör en ljudvärld som känns levande och spännande. Jazziga trummor blandas med trummaskiner och allt fungerar utmärkt för att stötta Lindemans sångstämma. Som är helt magisk. Jag tänker på Lana Del Rey och Kate Bush.

Texterna skildrar slutet av ett förhållande, och slutet av världen. Här går nämligen kärlekens öde och miljöns öde hand i hand. Alla valen av instrument är genialiskt ihopparade med sången. Naturen (stråkar, blåsinstrument, jazztrummor) och moderniteten (syntar, trummaskiner) existerar samtidigt, sönderfallande. Dessutom innehåller albumet trots influenser från 80-talet inga vulgära Stranger-Things-artade syntar. Låtskrivandet på skivan är genomgående självklart och unikt, typisk folk och 80-talsreferenser blandas för att skapa något genuint och drabbande. The Weather Stations Ignorance är samtidigt en lågmäld sorgesång och ett storartat mästerverk