The Snuts – W.L.

Love Carbin 00:00 7 Apr 2021

Det är något med den här musiken som skrämmer mig. När band som The Snuts använder indie som estetik och levererar intetsägande nedskalad arenarock. Det låter som att Maroon 5 och Ed Sheeran försöker vara lite indie. Men det hela känns obehagligt ogenuint. Det finns en barriär av falskhet mellan mig och musiken. Jag önskar att den kunde nå mig för då hade jag nog lyssnat mycket på albumet – känslolägena faller mig i smaken.

Låtarna är visserligen välskrivet poppiga, och produktionen är helt okej. Fast jag hatar sångmixen, varför insisterar vissa producenter på att använda distortion på sången? När den inte låter trasig är den inte tillräckligt framträdande. Gitarrernas riff är stundom kliché och stundom så banala att jag förstår att inga andra band använt dem. På några ställen finns intressanta ljudfragment, och några spår är mindre naiva än andra. Gillar man arenarock och indie så kan jag tänka mig att delar av denna skiva kan vara underhållande lyssning. Men tyvärr är Skivan W.L. inget för mig.

Dodie – Build a Problem

Dodie är en sån artist som jag värjt mig ifrån att lyssna på. Kanske för att hon påminner mig om 2017, när jag ville bli instagram-aktivist och lyssnade på Ocean Eyes av Billie Eilish på repeat. Visserligen är hennes debutalbum Build a Problem både välproducerat och fyllt av vackra låtar, men samtidigt känns det som att hon spelar det säkert (dvs tråkigt). Dessutom kan jag inte släppa känslan av att hon vill vara en snäll Billie Eilish.

Van Morrison - Latest Record Project Volume I

Jag minns än i dag första gången jag hörde Brown Eyed Girl. Bilradion spelade “tjalala” och det kändes omöjligt för mig att inte nicka i takt med huvudet. Då var jag bara drygt tio år gammal, men sedan dess har jag haft en svag punkt för soul-doktorn Van Morrison.

Sara Wohlin Zerpe – Gör det nu

Jag blir alltid patriotisk när det kommer till norrländsk pop. Vare sig det är Säkert, Katohjärta Honungsvägen eller Duschpalatset. Ber om ursäkt för min Umeå–centrism, finns så mycket mer också! Till exempel norrbottniska Sara Wohlin Zerpe som nu EP-debuterar med Gör det nu. Det är en fin samling med svensk indiepop som alla som gillar det Annika Norlin gör bör lyssna på.