The Midnight - Horror Show

Christoffer Bertzell 00:00 25 Mar 2021

När den nära ikoniska synthwave-duon The Midnight plötsligt annonserade ett nytt släpp efter 2020-års fullängdare Monsters blev många fans överraskade. Inte bara för att få ny musik, men också för att det mörkare skräcktemat tilltalade många fans efter den ljusa och något moderniserat poppiga Monsters.

Horror Show bör ses som ett fristående verk som musikaliskt placerar sig mellan den 2017 års mörka Nocturnal och den hoppfulla Kids från 2018. Det är ett frossande i den nostalgi som präglar Stranger Things-tematiken i det elektroniska vemod som bara The Midnight behärskar. Den Bruce Springsteen-skrivna Patti Smith-hiten Because the Night är inte bara en oväntad, men också fantastisk cover och duett med en efterlängtad comeback från Nikki Flores.

Small Black – Cheap Dreams

Brooklynbandet Small Black är aktuella med skivan Cheap Dreams. Det är dramatisk syntpop som hela tiden låter känslorna vara i fokus. Har du hört M83s låt Midnight City (du borde verkligen ha hört den) så förstår du vilka känslor som är i omlopp på albumet, även om de är något mer nedtonade här. Förvänta dig något rejält melankoliskt bland alla 80-talssyntar och vackra sångmelodier.

Saga Back - All Is Not Well In Heaven

Tydligen pluggar Saga Back heltid samtidigt som hon bedriver en musikkarriär där hon skriver och släpper musik. Här om dagen kämpade jag liksom med att vända strumporna åt rätt håll innan jag la dem i tvätten. Men det är inte bara att Saga släpper lite musik, hon släpper helt fenomenal sådan. Hon har blivit beskriven som "göteborgs musikaliska gömda pärla", även om hon otvivelaktigen kommer vara sjukt ogömd väldigt snart.