Steve Earle & The Dukes - Guy

Patrik Forshage 00:00 1 Apr 2019

Kraften hos Steve Earle verkar aldrig mattas av, men ska vi vara ärliga så har hans skivor blivit allt mindre angelägna under de senaste decennierna. Hans empatiskt berättande ballader kryper inte under skinnet som de gjorde på Over Yonder, hans trasiga kärleksförklaringar griper inte tag som de gjorde i If You Fall eller Valentine’s Day, och hans stenhårda countryrockurladdningar välter inte omkull lyssnare som The Devil's Right Hand. Hantverket har hela tiden funnits där, men skärpan i låtskrivandet har mattats och hans engagemang är allt mindre påfallande och smittande.

Det är med andra ord symptomatiskt att den bästa skiva Steve Earle under 2000-talet är Townes för tio år sedan, ett coveralbum med låtar av hans gamla vän, missbrukskompis, musikaliska mentor och idol Townes Van Zandt. Även om den var väl vördnadsfull i sina stunder var låtmaterialet till och med bättre än Earle kunde åstadkomma ens under sina starkaste perioder. På samma sätt är det med Guy, som är någon sorts systerskiva till Townes, fylld med 16 covers av Steve Earles andra gamla mentor och olycksbroder Guy Clark.

Här finns just de där omtumlande berättande balladerna igen, som The Last Gunfighter Ballad. Här finns de mäktiga countryrockurladdningarna som Out in the Parking Lot. Här finns de hjärtekrossande skildringarna av förlorad kärlek, som She Ain’t Goin’ Nowhere. Och här finns dessutom strålande tolkningar av några av de bästa låtar som någonsin skrivits, som L.A. Freeway och Desperadoes Waiting for a Train

När Steve Earle inte längre når sådana kvaliteter i sitt låtskrivande gör han klokt i att låna från sina vänner, och här ger det honom hans bästa skiva på mer än 20 år.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.

Paul Weller - On Sunset

Det hade kunnat barka därhän. Ju äldre den en gång så så distinkta popeleganten blivit, desto mer har han velat visa mer eklektiska, experimenterade och alltför ofta kosmiska sidor av sig själv. Medan flummeriet har tagit allt större plats i hans musik har den blivit allt mindre angelägen.

Och just så börjar det, med en låt som är ett sentimentalt samtal med - observera ”med”, inte ”om” - en discokula, och varningslamporna blinkar intensivt när låten halvvägs övergår från låt till friformigt ljudcollage.