Sara Bareilles - Amidst The Chaos

Sophie Winberg 00:00 10 Apr 2019

Sara Bareilles är mest för sommarplågan Love Song från 2007, och i Sverige kanske endast känd för sommarplågan Love Song från 2007. Sen dess har Bareilles nämligen ägnat sig åt att bli superframgångsrik på Broadway, något som jag fortfarande skulle klassa som ett förhållandevis smalt intresse här på hemmaplan. Framöver kommer hon dock att ägna sig åt att producera tv-serien Little Voice tillsammans med J.J. Abrams – något som gissningsvis inte kommer bli ett nischat intresse.

På den nya plattan verkar Bareilles fortfarande i Regina Spektor/Bat For Lashes/A Fine Frenzy-land, fast saknar det lilla skruvade, oväntade je ne sais quoi som gör deras musik speciell. Det är inte dåligt, men det är lite… urvattnat? Vänligt inställda recensenter må kalla plattan ”balsam för själen”, men jag kallar den snarare så slätstruken att jag blir provocerad. Hennes år på Broadway har dessutom färgat plattan med en viss teatralisk präktighet som jag inte känner mig speciellt attraherad av. Plattans höjdpunkt är John Legend, och jag tror generellt att det är ett misslyckande om en gästartist är ens plattas höjdpunkt.

Camila Cabello - Romance

Jag vet inte om det är artistisk fåfänga eller bolags-chefers tvång som tvingar singel-artister som Camila Cabello att släppa hela plattor. Men jag vet att det är helt onödigt. Vi kräver det inte av dem, de är inte bra på det, och deras framgångar hör hemma på singel-listorna ändå.

Steso Songs - Utomjording hon

Den mångfasetterade musikern och kulturredaktören Karolina Stenström är aktuell med musik under projektnamnet Steso Songs. Sedan 2006 har hon gjort musik i olika konstellationer och denna gång är det  musik på svenska. EP:n är inspirerad av Bikini Kills Alien She och Stenströms självupplevda tid i Småland.