Sam Smith – Gloria

Hugo Göthberg 13:00 27 Jan 2023

Sam Smith har cementerat sig som en av poppens främsta hitmakare under det senaste årtiondet. Artistens onekligt felfria sång, stämningsfulla ballader och sättet hen använder hela känslospektrat förtjänar inget annat än en topplacering på pophimlen. 2020 släppte Smith sitt svalt mottagna tredje album Love Goes, ett bra men ganska intetsägande projekt. Nu är hen tillbaka med sitt nya album Gloria.

Smith beskriver själv Gloria på sin Instagram som en ”del av sitt hjärta och själ” och att albumet blivit en ledstjärna i livets mörka tider. Under 2019 kom artisten ut som ickebinär och har sedan dess gjort en personlig resa som Gloria låter oss följa med på. Det är tydligt inspirerat av hens personliga upplevelser och utforskandet av hens queera identitet.

Albumet ger oss lite av allt. Man får melankoliska inslag som albumets titelspår Gloria, akustiska Let me cry och det vackra albumavslutet Who we love med Ed Sheeran. Dessa blandas med dansanta popdängor som Lose you och en av mina personliga albumhöjdpunkter I’m not here to make friends som öppnar med RuPauls ikoniska citat ”if you can’t love yourself, how the hell you gonna love somebody else”.

De återkommande stråkarna och körinslagen i produktionen tillsammans med Smiths otroliga röstregister ger albumet en lyxig känsla. Man skulle lika gärna kunna sitta i en praktfull salong och avnjuta en drink som att stå mitt på dansgolvet i ett folkhav. Båda känns lika rätt.

Där albumet brister för mig är dessvärre i sina samarbeten. Med undantag för Who we love med Ed Sheeran anser jag de andra samarbetena något onödiga. Vi finner r’n’b sångerskan Jessie Reyez på både Perfect och Gimme som för visso låter väldigt bra men som inte tillför något Smith inte kunde levererat själv. På Gimme har vi har även reggaeartisten Koffee som gör en riktigt snygg insats, men låten hade tänkbart platsat bättre på ett annat projekt än på Gloria. Sen har vi självklart tiktokhiten Unholy med Kim Petras. Låten har nått fantastiska framgångar, bland annat gav den bägge artisterna sina första amerikanska listettor. I stort känns låtens elektroniska sound malplacerat på albumet och den ytliga texten om en familjeman som går bakom ryggen på sin fru platsar inte heller in i det annars känslofyllda albumet.

Med det sagt levererar Smith ett kort men välpaketerat popalbum med Gloria, som helt klart är ett av artistens bästa. Det är vackert, det är moget, det är överraskande, men mest av allt är det äkta. Garanterat blir det en ledstjärna även i andra människors livsmörker.