Movits! – V:II

levi hielle-bergstrom 00:00 7 Jun 2019

V:II är fortsättningen på V:I som kom ut förra året och tillsammans utgör de dubbelalbumet V. V:II har fler spännande features än sin föregångare och är genomgående en betydligt mer laddad release.

Det är tydligt att Movits! har varit på jakt efter en mångfasetterad ljudbild på V:II. Sodavatten är utan tvekan tänkt att vara soundtracket till sena sommarnätter. Tjuvjakt, som råkar vara svenska mästare i reminisce-rapp, passar därför perfekt som features. På Fira mig turas Johan Rensfeldt och Herbert Munkhammar om att visa upp sina färdigheter på micken och båda imponerar. Djupet, som Erik Emanuel gästar på, är en lugnare låt på ett album som annars är fullt av energi.

Upptempobeats, blås och finurliga texter är Movits! signum. Att förnya ett sådant koncept kan vara svårt. Varje gång gruppen tar ett steg mot autotune och poppiga ackordföljder, vilket de gör på V:II, lämnar de också det jazziga bakom sig. Ljudbilden på Pengar, Självantänd och sodavatten påminner om varandra och om man inte har en förkärlek för gruppen upptempohiphop så kommer förmodligen inte detta album att frälsa en heller. Med detta sagt så är Sodavatten en given sommarhit och Fira mig kommer förmodligen att spelas flitigt. När Movits! väl lyckas, gör dom det ordentligt.

Mark Lanegan Band - Somebody’s Knocking

Att Mark Lanegan som få andra klarar att fånga essensen hos både Nick Cave och Iggy Pop vet vi sedan länge, och här är det mörkt och hotfullt som sig bör, med lager av gitarrer, mullrande pukor och tung elektronik. Det är mäktigt, suggestivt och… lite förutsägbart, va?

Berhana – Han

Berhana har lyckats hålla sin skimrande r’n’b under radarn sedan han debuterade med sin självbetitlade EP 2016. När Donald Glover, även kallad Childish Gambino, använde låten Gray Luh i serien Atlanta blev uppmärksamheten dock påtaglig. På debutalbumet Han lyckas Berhana inte bara presentera r’n’b som injekterats med psykedeliska och funkiga influenser. Hans bakgrund som manusförfattare bidrar förmodligen också till albumets konceptuella inramning som är minst sagt filmisk.

Battles – Juice B Crypts

Juice B Crypts är den mest stressframkallande skiva jag har lyssnat på i år. Soundet består genomgående av gälla, osammanhängande och disharmoniska ljudeffekter från något oerhört enerverande datorspel i höghastighet eller, jag vet inte, Skrillex? Låtarna är i stor utsträckning helt olyssningsbara och för att vara helt ärlig så blev jag tvungen att hoppa över delar av vissa spår på grund av oljudsframkallad ångest.