Lil Uzi Vert – Eternal Atake

levi hielle-bergstrom 00:00 11 Mar 2020

Turerna kring Lil Uzi Verts andra album Eternal Atake har varit många. Sedan albumet nämndes för första gången under 2018 har Lil Uzis relation till skivbolaget Generation Now surnat. Fejden kulminerade i januari förra året när Lil Uzi meddelade att han skulle lämna musiken vilket gjorde att många slutade sukta efter Eternal Atake. Lite mer än ett år senare dyker det massiva albumet upp utan förvarning vilket givetvis har skapat svallvågor på internetTrots att det hela känns som ett PR-stunt lever Lil Uzis experimentella alster upp till hypen. Eternal Atake innehåller allt som gör den nya skolans avantgardistiska hiphop till en vattendelare. Oavsett om man älskar eller hatar de nya strömningarna är det svårt att inte bli charmad av den korta rapparen som spottar texter likt ett automatvapen

Lil Uzi kastar sig mellan känslokalla våldsskildringar och klängiga kärleksförklaringar på Eternal Atake. Chief Keef gör ett sällsynt inhopp som producent på varma Chrome Heart Tags där Lil Uzi lyfter sin kärlek för det amerikanska märket med samma namn. På ett liknande sätt skryter han om sin nya Patek Philippe på öppnande Baby Pluto som har lånat drill-scenens stela ackordföljder och är kryddad med gulliga padsSpår som Silly Watch och Pop känns mer som utfyllnad än faktiska försök att skapa kvalitativ musikVerkshöjden på albumets bästa låtar I´m Sorry och efterföljande Celebration Station kompenserar dock för bristerna flera gånger om. De melodidrivna produktionerna som hakar i varandra för tankarna till Dance Dance Revolution-spelen som Lil Uzi har en uttalad kärlek till.

I skrivande stund meddelar Lil Uzi via Twitter att Eternal Atake kommer att få en uppföljare. Karusellen kring den 25-åriga Philadelphia-rapparen kommer förmodligen aldrig att sluta då det är svårt att ta hans löften på allvar. Det känns dock betryggande att lekfullheten som har präglat hans diskografi hittills fortfarande är livs levande. När Lil Uzi framhäver sina underliga sidor finns det helt enkelt ingen som kan mäta sig. Eternal Atake är precis lika rörig som Lil Uzi själv vilket gör att man inte kan annat än att älska det efterlängtade albumet trots att alla spår inte håller samma kvalité.