Life In A Bubble Can Be Beautiful

15:15 25 May 2000
En bra grej med begåvade musiker är att de ofta inte nöjer sig med att spela i bara ett band. Som lyssnare är det ju oändligt positivt; har man redan lyssnat in sig på såväl bandet i fråga som deras influenser så kan man alltid ta tag i deras hobbyband. Red Stars Theory är ett typiskt hobbyband. De består bland annat av basisten James Talley - som började sin karriär med att spela gitarr på Becks debutskiva - och trummisen Jeremiah Green, annars i det betydligt skränigare Modest Mouse. Bandets frontfigur, sångaren och gitarristen James Bertram, spelar till vardags bas i den briljanta trion 764 Hero. Stora delar av musikstaden Seattles grädda, alltså. [I]Life In A Bubble Can Be Beautiful[/I] är det första livstecknet från bandet sedan första skivan kom för två år sedan - och det är ett lågmält sådant. Undantaget är det lite skräniga inledande spåret [I]How Did This Room Get So White,[/I] ett instrumentalt stycke baserat på ett enkelt rockriff som byggs upp och stryks under, som något av grannbandet Built to Spill. Låtarna är minst fem minuter långa och känns genomarbetade utan att vara pretentiösa. När de inte är instrumentala viskas texterna fram. Cello och fiol understryker finstämdheten och de instrumentala partierna känns lugnande och vackra. Bertrams andra band gör sig påmint ibland genom spår av samma "avlägsna" ljudbild och Chicago-baserade Tortoise får nog räknas som en inspirationskälla. Den atmosfäriska [I]A Sailor's Warning[/I] gästas av sångerskan Lois Maffeo och jag är inte säker på om det är positivt. Med reservation för de överlag intetsägande sånginsatserna är det här en skiva jag vill lyssna på just nu. Den är som gjord för hösten. Så skynda, snart är det vinter.