Lena Philipsson - Världen snurrar

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli 20:41 15 Feb 2012

Lena Philipsson började sin karriär som en käck och menlös svensktoppenartist i mitten av 80-talet och därefter tuffade karriären på tills det var så få som brydde sig att hon helt enkelt slutade spela in nytt material. Så långt allt förutsägbart – men sju år efter vad som enligt konstens alla regler borde ha varit hennes sista album gjorde hon 2004 plötsligt comeback med den glödande popsingeln Det gör ont och skrev om historien. Samtliga album som Lena släppt sedan dess har dock varit besvikelser. Det har känts som hon glömt bort varför hon ville ta revansch, att det enda hon gjort varit att skjuta upp karriärens dödsstöt. Tills nu. För Världen snurrar, Lenas tolfte album, är en pigg och klubbig historia som inte låter desperat, bara nyfiken och engagerad. Hon har kastat ut de trista gamla producenterna och låtskrivarna och istället samarbetat med folk som Oskar Linnros, Magnus ”Filthy” Lidehäll, Veronica Maggio, Markus Krunegård, Kaah, Björn Olsson och Christian och Vanessa Falk. Det låter inte strålande rakt igenom, men ambitionen finns där, samt ett knippe poplåtar som är starkare än det mesta Lena Philipsson gjort. Världen snurrar är tveklöst hennes bästa album.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

The Jayhawks — Xoxo

Som inget annat band har The Jayhawks ingredienserna för att vara ett nytt The Band. Den genuina hantverksskickligheten. De musikaliska rötterna och en bredd som är häpnadsväckande. I Gary Louris en frontperson med gudabenådad förmåga att skriva till synes enkla midtempolåtar som redan i första strofen fångar med sin unika känslokrok, och som kryddas av ultimata vokalstämmor. En låtkatalog som därmed är fylld av klassiker och borde-vara-klassiker.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.