Little Jinder - Break Up

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli 00:03 23 May 2013

Hon är bara 25 år gammal, men albumdebuterande Little Jinder är knappast en nykomling. För fem år sedan släppte hon sin första EP och sedan dess har hon arbetat in en plats mitt emellan ljus pop och hård dubstep – tills nu. För nu när dubstep har blivit så etablerat och folkligt att det till och med hörs i Eurovision går Little Jinder vidare till ett lättare, mindre bastungt elektroniskt sound som passar henne bättre. Jag hade höga förväntningar på denna skilsmässoplatta, men låtskrivarmässigt är Little Jinder ännu inte skarp nog att göra tematiken rättvisa. Det är ändå en ytterst sympatisk skiva, och med den utveckling som Little Jinder demonstrerat hittills ska det bli mycket spännande att se vad hon kommer göra i framtiden. Två låtar sticker ut och förtjänar bli stora hits: breakbeat-tjusiga Love 4 U (som kongenialt samplar samma Jesse Jackson-tal som Primal Screams Come Together) och singeln Whatever 4ever som fångar den hedonistiska och desperata yra som en post-dumpad tillvaro kan medföra.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.

Paul Weller - On Sunset

Det hade kunnat barka därhän. Ju äldre den en gång så så distinkta popeleganten blivit, desto mer har han velat visa mer eklektiska, experimenterade och alltför ofta kosmiska sidor av sig själv. Medan flummeriet har tagit allt större plats i hans musik har den blivit allt mindre angelägen.

Och just så börjar det, med en låt som är ett sentimentalt samtal med - observera ”med”, inte ”om” - en discokula, och varningslamporna blinkar intensivt när låten halvvägs övergår från låt till friformigt ljudcollage.