The-Dream - IV Play

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli 00:08 31 May 2013

Det är alltid sorgligt när hjältar sviker. Sångaren, låtskrivaren och producenten Terius ”The-Dream” Nash släppte i rask takt en fantastisk trilogi album innan han fastnade i något som antingen var skrivkramp eller konflikt med skivbolaget som inte ville ge ut ännu ett album som inte var fullt av hits – The-Dreams förbannelse är att hur bra hans soloskivor än har varit så har de inte sålt i närheten av singlarna han gjort till Rihanna, Beyoncé och andra artister – och beordrat honom att gå tillbaka till ritbordet.

Under det påfrestande arbetet med det ständigt uppskjutna fjärde albumet smög The-Dream ut en hastigt skriven och inspelad gratisskiva full av blödande skilsmässosånger, 1977. Det hyllades av fansen men gjorde inget avtryck på några topplistor. När så det ”riktiga” fjärde albumet nu dyker upp är det symptomatiskt nog helt befriat från bekännelsepoesi-soul och fokuserar istället på dumkåta låtar där The-Dream mer än någonsin tidigare flirtar med hiphop. Där han tidigare använt gästrap i en låt per skiva gör han det nu i fyra låtar, och rappar dessutom själv (!) med screw-förvrängd röst i det genanta bonusspåret Tron. Det är som om The-Dream flyr från soulen och de djupare känslorna, och istället tar på sig en påfallande illasittande machokostym. Skivan inleds med en kvasituff  duett med en rekordtrött Jay-Z där The-Dream sammanfattar sin nya image – ”I make love to my girls, I get high with my niggas” – och sedan fortsätter det utför. När Pusha T och Big Sean dyker upp i låten den subtila titeln Pussy försöker The-Dream smälta in i grabbmyset genom att i refrängen sjunga ”I got my left hand on that booty, got my right hand on that pussy” om och om igen, och man vet inte om man ska skratta eller gråta. Lika pubertalt låter det när The-Dream i titellåten deklarerar  ”I could give a fuck about a foreplay, I want it now” för att sedan förtydliga för säkerhets skull: “I’m talking straight sex”. Hur kan en låtskrivare som tidigare gjort sig känd för sin finessrikedom och underfundiga humor – en felande länk mellan Ira Gershwin och T-Pain – förfalla till sådana oinspirerade och vulgära texter?

Efter den uppmärksammade skilsmässan med Christina Millian (bara några år efter skilsmässan med en annan sångerska, Nivea) tycks The-Dream vilja bevisa att han minsann inte är en förlorare som bittert saknar och lider (vilket var temat för hela 1977) utan att han kan få hur många tjejer han vill. Det är ett skolexempel i hur man inte ska bete sig efter ett uppbrott, för The-Dreams skryt om sin sexuella förmåga och tomma klichéer till uppraggningsrepliker ekar fruktansvärt ihåligt. Vad värre är: musiken är oerhört slapp, ännu en sak som överraskar eftersom The-Dream tidigare utmärkt sig genom perfekta melodikrokar, snygga produktioner och fint sammanvävda album. Förutom klockrena singeln Slow It Down – som märkligt nog slängts in sist på skivan, efter outrot – finns här ingen låt som funkar vare sig på radion eller på dansgolvet, och många låtar har så vaga refränger att de låter som rena skisser. Att de föregående Roc och Dope Bitch inte är med, trots att de var officiella singlar med videor, säger något om vilken ambivalens och dåliga självförtroende som präglar hela IV Play. Då och då glimrar det till – som när titellåten mot slutet dramatiskt ändrar karaktär likt en Transformer, ett trick som upprepas i Loving You / Crazy – men de usla texterna gör att dessa ögonblick ändå inte förmår beröra. Att skapa en sådan här soppa till album trodde nog ingen att The-Dream var kapabel till.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.

Paul Weller - On Sunset

Det hade kunnat barka därhän. Ju äldre den en gång så så distinkta popeleganten blivit, desto mer har han velat visa mer eklektiska, experimenterade och alltför ofta kosmiska sidor av sig själv. Medan flummeriet har tagit allt större plats i hans musik har den blivit allt mindre angelägen.

Och just så börjar det, med en låt som är ett sentimentalt samtal med - observera ”med”, inte ”om” - en discokula, och varningslamporna blinkar intensivt när låten halvvägs övergår från låt till friformigt ljudcollage.