Kvelertak – Endling

Alexander Hasselfors 12:00 13 Sep 2023

Norska Kvelertak är ett av de sällsynta fallen där ett sångarbyte mitt i karriären faktiskt har varit till bandets fördel. Endling är det andra albumet med Ivar Nikolaisen som sångare, och det måste erkännas att Kvelertak nu låter bättre än på länge. Nikolaisens punkiga sångstil och samtidigt riviga hårdrockspipa gör att bandet nu på riktigt låter som det de alltid utgett sig för att vara: en blandning av black metal och rock n’ roll.

Endling är faktiskt bandets svängigaste album hittills, mycket tack vare att de låter sina rockinfluenser ta ett kliv framåt. Albumets bästa låt, Skoggangr, är med sina grooviga verser och en refräng som faktiskt går att sjunga med till (trots att den är på norska) en blivande storfavorit. Detsamma gäller albumets två andra singlar, Krøterveg te helvete och Endling, som båda håller en löjligt hög nivå. Särskilt Krøterveg är något extra med sitt fyra minuter långa instrumentala intro, som får lov att inleda albumet.

Men även flera av de kortare låtarna lyckas hela vägen. Paranoia 297 och Motsols hade båda kunnat användas som raketbränsle, och Svart September är ren rock n’ roll på bästa möjliga Kvelertak-vis. Det enda som egentligen sänker albumet är att övriga låtar inte riktigt lyckas resa sig i mängden. Det finns inga dåliga låtar på Endling, det skulle Kvelertak aldrig göra sig skyldiga till, men det finns en handfull låtar som inte riktigt gör något avtryck, trots att de är bra.

Dessutom gör masteringen ibland att det känns lite som att vara på en riktigt bra konsert, med lite halvbra ljud. Det är synd, för utöver dessa små svagheter är albumet en fullträff. Oavsett vad så seglar Endling in och lägger sig välförtjänt bland resten av Kvelertaks träffsäkra album. Det här är ett band som har en otroligt hög lägstanivå, och det märks att Ivar Nikolaisen nu har blivit en självklar del av soundet.

Med det sagt: grattis till er som har biljetter till bandets spelningar i oktober! Ett av nordens bästa liveband har nu laddat bössan med fler låtar som förmodligen kommer att explodera från scenen.