King Nun - I Have Love

Patrik Forshage 07:29 13 Nov 2018

Hm, det är något här som inte känns riktigt autentiskt. King Nun är angelägna om att framstås som unga arga Twickenham-rebeller, med det finns något exakt och utstuderat i delikata popmelodier som Family Portrait och Greasy Portrait. Tempot är perfekt för en hit, men lite långsammare än ett autentiskt ungt argt band skulle spelat den. Melodierna är smarta och perfekt avvägda  i verser, bryggor och refränger - hur många unga arga band känner du som inte tappar bort åtminstone någotdera på sin debut-EP? Sologitarren är fantasifull och  hypersnabb, och sångaren är gulligare, kärvänligare och samtidigt tonårsfarligare i balanserandet mellan arrogans och sammanbrott än till och med Julian Casablancas någonsin klarat.

Får vi stryk om vi påstår att King Nun är en synnerligen utstuderad produkt, om vi samtidigt slår fast att den alls inte är oäven?

Sabaton - The Great War

Sabaton har alltid varit goda historieberättare. Om det så är om den svenske Karl XII stormaktstid, japanska samurajupproret eller tyska nazisternas framfart har deras skildringar dikterat deras musikaliska dramaturgi. Att då ett dunkelt skyttegravskrig, kännetecknat av dödliga tekniska framsteg, skulle vara det som tog dem till en ny nivå kanske inte var förväntat, men det är precis det som behövdes.

Imperial Teen - Now We Are Timeless

I snart 25 år har Imperial Teen varit ett inflytelserikt band. Sedan mitten på 90-talet har de släppt skivor som berört homosexualitet och queerfrågor. Och eftersom Imperial Teen är ett så wholesome band så det känns lite skurkaktigt att inte prisa skivan, men den är på sin höjd en medelmåttig popskiva utan vidare eftertanke.