King Krule – The Ooz

Sara Berg 00:00 12 Oct 2017

Jag vet inte om jag har störst problem med Archy Marshalls musik eller hans artistnamn. Aliaset King Krule får mig obönhörligen att tänka på reggae, istället för den experimentella mashup av rock, jazz, grunge, hiphop, growl och noise som artisten egentligen sysslar med. Den här skivan är inte bara genremässigt svårplacerad och ganska skränig, den är även omotiverat lång, med sina nitton spår. Jag försöker komma på när man skulle vilja lyssna på den, men lyckas tyvärr inte. Det enda som räddar den från döskallen är de båda filmiska spåren Czech One och Bermondsey Bosom (Right), vilka känns som att befinna sig på en jazzklubb i Paris.

Kamasi Washington - Heaven and Earth

Med sin musikaliska nyfikenhet, bredd och briljans finns få samtida musiken lika spännande, lika akut angelägna som Kamasi Washington. Och med sin bakgrund hos Kendrick Lamar, sina mäktiga kaftaner och missionen att vända sig till en otålig Spotifygeneration med mäktiga temaalbum fulla av tio minuter långa improviserade jazzstycken är han så hipp att det gör ont.

The Orb – No Sounds are Out of Bounds

Engelska The Orb brukar utnämnas till grundarna av ambient house, det vill säga den genre som ofta, lite nedsättande, kallas för hissmusik. Chill, loungig electro, med sampliga konstmusikinslag, naturljudsingredienser och en slött lunkande känsla. Men idag gör Alex Paterson, bandets enda permanenta medlem sedan starten för trettio år sen, inte direkt något vare sig revolutionerande eller nyskapande. På den här skivan har han frångått minimalismen, och samarbetat med ett helt gäng musiker, vilket märks främst på de olika vokala inslagen.

Virginia Wing - Ecstatic Arrow

Alldeles för få band nämner Holger Czukay bland sina topp-tre-influenser, och bara det gör den här duon är värd uppmärksamhet. Påverkan av hans försök till pophits - Cool in the Pool och The Photo Song är särskilt angelägna i den kategorin - är påtagliga i poplåtar som The Second Shift