James Blake – Assume Form

Sara Berg 00:00 18 Jan 2019

Med tanke på hur måttligt mitt intresse för James Blakes såsiga r'n'b varit tidigare, är jag själv förvånad över hur pass mycket jag tycker om den här skivan. Med största sannolikhet beror det på att han målat med bredare melodiska penslar, på att han sällan sjunger ensam och på att han har en betydligt sampligare och mer mångfacetterad ljudbild den här gången. Skivans bästa spår ärBarefoot In the Park (feat. Rosalía), en hjärtskärande vacker och nästan mytisk sång. Men här finns även soulig deckarmusik med Moses Sumney och Metro Boomin, den melankoliska jazzklubbsballaden Are You in Love samt ett nyfrälst uppvaknande på Can't Believe the Way We Flow. Dessvärre samsas dessa spår även med den gamla vanliga whiniga visan, en dos julaftonsgospel och ett par spår tråkig autotune-rap. Så på det hela taget är det en halv riktigt bra skiva.

Whitney - Candid

Hyllade duon Whitney släpper coveralbumet Candid mitt i den blåsiga sommaren. Det är en samling med tio låtar från bland andra Kelela, David Byrne, John Denver och The Roches. Att släppa coverskiva, eller covers generellt, är ett så fint sätt att ge lite nytt liv åt äldre verk. Eller äldre behöver de nödvändigtvis inte vara, det räcker nog bara med att tycka om låtarna.

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.