Icona Pop – Club Romantech

Lovis Bratt Deland 10:00 1 Sep 2023

För första gången på tio år släpper Icona Pop nytt. Det betyder alltså att dryga decenniet passerat sedan I Love It spelades på radio första gången – en så stor hit att man frågar sig om duon borde klassas som en one hit wonder. Låten är gjord tillsammans med Charli XCX och är en av många features Icona Pop spelat in. Samarbetsviljan tar de med sig in i 20-talet med totalt sju gästartister på Club Romantechs 15 spår.

Plattan kickar igång med en rivstart. Direkt kastas lyssnaren in i en hook med högt BPM, och så ska det fortsätta. Icona Pop ger sken av att vara rastlösa. Även om inte alla låtar är så extrema som Fall In Love och You’re Free, som båda börjar i något som hade kunnat vara låtens mitt, är flera spår kortare och saknar intron. Å ena sidan är den höga intensiteten ett symptom på genren, men å andra sidan kan man nästan sakna en språngbräda till de andra låtarna av att höra introt till Spa. Trots att det bara rör sig om några sekunder skapar syntljuden ett intresse och sätter stämningen (sexig).

Efter ett tag blir det en gnutta repetitivt. Det händer lite lite i låtarnas dynamik, plus att de heller inte sticker ut från varandra i helheten.

Plockar man ut dem var för sig går det att hitta några guldkorn. I två av låtarna, Feels In My Body och Loving You Ain’t Easy, finns ett mer akustiskt och retro klaviatur vars pianoslinga tillför något nytt till duons sound. Dessutom sticker några toplines ut, till exempel bryggan i Off Of My Mind och hur de har jobbat utanför kvintcirkeln i Fall In Love.

Visst kan man argumentera för att det repetitiva även det är ett av genrens kännetecken, men det förutsätter att hooken är så bra att man inte tröttnar,  eller texten så träffande att den fungerar som ett mantra. Kanske känns det annorlunda efter några enheter och på ett svettigt dansgolv, men i skrivande stund är ingen av låtarna på Club Romantech så förtrollande att man fimpar för att man “bara måste ta den här dansen”.