Hyd – Clearing

Emma Thimgren 12:01 24 Nov 2022

Hayden Dunham har verkat under artistnamnet QT sedan 2014 och släppt några enstaka singlar. Men förra året återuppstod hon under namnet Hyd och i november kom debutalbumet Clearing. Namnet är väldigt passande eftersom hon verkligen kommit till klarhet i musiken.

Med sig har hon hel rad giganter från den alternativa popen. Kanske mest nämnvärt den bortgångna Sophie, som bidrog som både låtskrivare och producent till flera av låtarna innan hennes bortgång i början av 2021. Andra samarbetspartners inkluderar A.G Cook, Jónsi och Caroline Polachek.

Är du bekant med dessa producenter innan kan du visualisera albumet utan att ha hört det. Soundet är en slags tillbakalutad och drömsk hyperpop, som bygger på metalliska syntar och autotune. Det är avskalat och lo-fi, men också glitchigt som den bärande estetiken. Men till skillnad från liknande artister i samma genre tar rösten absolut störst plats och är placerad nästan konstigt långt fram i mixen.

Det gör att de sångmelodier som skaver blir extra tydliga, och de repetitiva texterna som ofta inte tillför till helheten sticker ut särskilt. För det mesta är produktionerna oerhört välbalanserade, men det är när de också får vara organiskt flytande och inte bara hårda i sin metalliska kantighet. När den datorgjorda estetiken tar över är det distanserade snarare än inbjudande, särskilt när tomrummen i produktionen blir för stora och strukturen blir för karg.

Clearing är en viljestark debut som har många soniska likheter med Sky Ferreiras debutalbum Night Time, My Time. Det är ett av mina favoritalbum, så den liknelsen gör jag inte lättvindigt.

Musiken är kraftfullt skimrande särskilt på de två sista spåren, Only Living For You och Polachek-producerade Afar. Här blir världsbygget som skivan vill uppnå som mest tydligt och dynamiskt. Det är lika storslaget som introvert och varsamt. Låtarna får långsamt blomma ut till sin fulla potential. Att låta de här låtarna avsluta albumet lämnar en fin eftersmak, som gör att jag genast vill spela upp det igen. Hyd har definitivt gjort ett av årets mest lovande debutalbum.