Fort Romeau - Insides

Christoffer Reichenberg 00:00 2 Apr 2015

Fort Romeau inledde sin producentkarriär med ett debutalbum 2012 istället för det mer sedvanliga singelsläppandet. Nu är uppföljaren färdig, och det är en imponerande bredd britten komponerat ihop i albumets åtta spår. Gammal kosmisk disco och tidig electro har fått fungera som bollplank och förebild i skapandet. När det är som bäst är det riktigt bra och förtrollande dansant men vid vissa tillfällen trillar det över i slätstrukna passager. Eftersom dessa är få är ändå Insides ett brett album som fungerar lika väl på dansgolvet som på cykeln till sommarjobbet i juni.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.