Dagens Julskiva – John Legend – A Legendary Christmas

Armani Maleh 00:00 18 Dec 2018

De allra största artisterna vet att man inte är på riktigt förrän man gör en julskiva. Detta är då bekräftat av Destiny’s Child, Justin Bieber och självklart Mariah Carey. För John Legend räcker det varken med att ha spelat Jesus i Jesus Christ Superstar eller att vara en av de femton få medlemmarna i EGOT-klubben, alltså de som mottagit en Emmy, Grammy, Oscar och Tony, utan en julskiva är ett naturligt tillägg i hans ständigt frodande karriär.

I fyndighetens tecken är skivan döpt till A Legendary Christmas och innehåller åtta klassiker och sex helt nyskrivna jullåtar. Det är peppigt och mysigt på ett klassiskt jazzigt vis och väcker till och med julkänslor hos personer som inte firar jul (jag). Trots nyskrivna låtar är klassikerna de som skiner starkast, och de skulle vara magiska framförda på en flygel med ackompanjerande jazzband på en lyxig restaurang. Men om julen är lika glad och håller samma höga kvalitet som denna skiva är jag beredd att börja fila på önskelistan. Högst upp skulle i alla fall vara att alla gallerior och matbutiker under juletider bara skulle spela denna skiva.

Mandeln i gröten: Merry Merry Christmas