Body of Light - Time To Kill

Tina Rosenfink 00:00 2 Aug 2019

Min besvikelse med Body of Light började redan när skivan damp ner i inkorgen och jag i min slarviga läsning trodde det var bandet Box of Light som släppt nytt. Men istället var det Arizona-duon bestående av bröderna Andrew och Alexander Jarson med sitt tredje album Time to Kill.

Body of Lights blandar inspiration från The Knife gotiska techno med Pet Shop Boys mer synthiga pop, och åstadkommer själlös elektronisk musik på egen hand. Bröderna bakom artistskapet inger en ihålig och egentligen ganska bräcklig bild av konstnärskap och självförtroende som antagligen härstammar från att de alltid varit “svåra killar” som ingen ifrågasatt eller ens gett den minsta gnutta feedback. I tron på att vibrationer och idéer om teknologisk fångenskap räcker för att göra en skiva intressant blir resultatet stökigt och ostrukturerat. Det krävs helt enkelt en viss skicklighet för att uppnå njutbart kreativt kaos.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.