Bäddat för trubbel - Två sjundedelar av ett liv

Patrik Forshage 00:23 8 May 2015

Genrens konnässörer associerar Bäddat för Trubbels skånsk skrammelrock'n'roll till legendariska Pål Spektrum-produktioner i Svenska Popfabriken i Klippan. Kal P Dal-slashasar älskar deras skitiga och charmerande larm, och Wilmer Pitt-nostalgiker faller på knä inte bara inför Nisse Hellbergs lilla gästspel. Men även den som inte känner någon av dessa rockmusikens pelargestalter utan bara behöver ärlig, kärnfulla och passionerad vardagsrock'n'roll utan åthävor måste älska Bäddat för Trubbel och deras tröstande ord om att "du får lov att va dålig" och att "det finns dom som säger att de inte ångrar ett skit, är de för dumma i huvet eller är det bara brist på fantasi?" Jag vet, det är bara rockn'roll, men jag kan li' de liaväl.

2 Visa kommentarer (2)

Chemtrails - Cuckoo Spit EP

När jag bodde i USA (japp, här kommer det igen..!) så hörde jag bandet Julia Brown (inte att förväxlas med artisten med samma namn) för första gången. Det var min soon to be-pojkvän som skickade låten Library till mig och jag tänkte: ingenting i världshistorien kommer någonsin slå det här. Det är svårt att förklara varför, och jag är ganska säker på att ca ingen annan känner så för dem.

Nord & Syd - 80%

För fem år sedan debuterade Nord & Syd med den kritikerrosade plattan Som en människa och nu är de äntligen tillbaka med nytt material. Om du undrar varför det dröjt så lång tid med att följa upp succén så beror det på följande: bandmedlemmarna har skaffat fem barn, haft två diskbråck, flyttat sex gånger, inlett nya relationer och bytt jobb ca tio gånger.

Jag blir utbränd av att läsa det.

Jonas Bergsten - Varm vidrig sommar

På sitt andra album fortsätter Jonas Bergsten sjunga välbalanserad och skevt fraserad vispop med privata livsiakttagelser och stadig lokalförankring i Umeå i såväl texter som Annika Norlin-duett. Deras Minnet kanske väljer bort det dåliga är ett av flera utmärkta spår, intill den spröda Säg nånting som gör att jag kan och den politiskt förtvivlade Fiender. Men hur sympatiskt och trevligt det än är blir det aldrig angeläget.