Baba Stiltz – Showtime EP

Sara Berg 00:00 9 Jun 2018

Det är en märklig ep Baba Stiltz har skapat. Trots att den bara består av fyra spår, är den oerhört spretig. Uppdelningen är denna: den första halvan är dålig, den andra är bra. Men så består den också av låtar som skrivits under ett par år. Showtime och Situation är funkig loungejazz med stenad sång, medan Serve och Maze vaknar till, lägger på beatsen och autotunar sången till något slags flowy robotvibe. Hade den fortsatt att utvecklas i samma riktning i några spår till, hade dessa sannolikt varit ännu bättre, nu är allting bara sådär.

Kamasi Washington - Heaven and Earth

Med sin musikaliska nyfikenhet, bredd och briljans finns få samtida musiken lika spännande, lika akut angelägna som Kamasi Washington. Och med sin bakgrund hos Kendrick Lamar, sina mäktiga kaftaner och missionen att vända sig till en otålig Spotifygeneration med mäktiga temaalbum fulla av tio minuter långa improviserade jazzstycken är han så hipp att det gör ont.

The Orb – No Sounds are Out of Bounds

Engelska The Orb brukar utnämnas till grundarna av ambient house, det vill säga den genre som ofta, lite nedsättande, kallas för hissmusik. Chill, loungig electro, med sampliga konstmusikinslag, naturljudsingredienser och en slött lunkande känsla. Men idag gör Alex Paterson, bandets enda permanenta medlem sedan starten för trettio år sen, inte direkt något vare sig revolutionerande eller nyskapande. På den här skivan har han frångått minimalismen, och samarbetat med ett helt gäng musiker, vilket märks främst på de olika vokala inslagen.

Virginia Wing - Ecstatic Arrow

Alldeles för få band nämner Holger Czukay bland sina topp-tre-influenser, och bara det gör den här duon är värd uppmärksamhet. Påverkan av hans försök till pophits - Cool in the Pool och The Photo Song är särskilt angelägna i den kategorin - är påtagliga i poplåtar som The Second Shift