Baba Stiltz – Showtime EP

Sara Berg 00:00 9 Jun 2018

Det är en märklig ep Baba Stiltz har skapat. Trots att den bara består av fyra spår, är den oerhört spretig. Uppdelningen är denna: den första halvan är dålig, den andra är bra. Men så består den också av låtar som skrivits under ett par år. Showtime och Situation är funkig loungejazz med stenad sång, medan Serve och Maze vaknar till, lägger på beatsen och autotunar sången till något slags flowy robotvibe. Hade den fortsatt att utvecklas i samma riktning i några spår till, hade dessa sannolikt varit ännu bättre, nu är allting bara sådär.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.