Bara ett år efter All Mirrors är Angel Olsen tillbaka. Dock är nya skivan inte så ny, utan på Whole New Mess får vi höra All Mirrors-låtarna i akustisk originalform. Samtliga låtar på skivorna är inspelade på hösten 2018 i en katolsk kyrka i den lilla staden Anacortes i Washington som numera huserar en musikstudio.
Tanken var att släppa skivorna samtidigt, men i sista stund ändrade sig Angel Olsen. I sitt pressmeddelande skriver hon “Giving both of these records some distance allows for the songs to have breathing room, and for Whole New Mess to stand on its own.”
De filmiska och grandiosa arrangemangen från All Mirrors är borta, vilket ger Olsen och hennes gitarr utrymme att utforska en rå och emotionell intensitet. Med risk för att göra allting lite svårare att förstå så vill jag ändå prova min teori: Whole New Mess känns som en prequel till All Mirrors. Båda skivorna handlar ju som bekant om samma uppbrott av ett långt förhållande men berättas på olika sätt. Det är vanligt att en ledsen och hjärtekrossad vän ältar samma historia, och visst kan det i stunden vara trist - men det är väldigt fint att bevittna förändringen i berättelsen. Från totalt mörker (Whole New Mess) till hoppfullhet (All Mirrors).