Skorstensspöket och andra läskigheter

17:07 23 May 2000
Lagom till spökerihelgen framför andra, alla helgons dag, passar barnfilmspigga Filminstitutet på att släppa ännu ett barnfilmspaket, fantasieggande benämt [I]Skorstensspöket och andra läskigheter[/I]. Paketet, som är tillåtet från 7 år, innehåller fyra korta filmer; tre animerade (två svenska och en sovjetisk) och en dansk spelfilm. Filmen som gett namn åt paketet, [I]Skorstensspöket[/I], är en dansk spelfilm i svartvitt om en syster och lillebror på besök hos mormor, som skrämmer barnbarnen med historier om den otäcka skorstensmannen. Trots vissa longörer och moraliserande är det en suggestiv historia, väl dubbad till svenska. Sovjetiska [I]Kele[/I] är en stum saga om två systrar som ger sig ut i skogen för att plocka bär och blir tillfångatagna av ett riktigt läskigt, saxofonspelande monster. Slående är att de båda svenska bidragen präglas av ett stort mått socialrealism av det mer dystopiska slaget. I [I]Dagen bräcks[/I] (med manus av [I]Socker-Connys[/I] skapare Joakim Pirinen) vaknar en liten pojke mitt i natten och tror att det är morgon. Mamma och pappa sover fortfarande framför den brusande TVn med ölburken i näven, och pojken beger sig ensam ut i natten. Därute visar det sig att natten är ett svart hål och att ingenting av dagen verkligen existerar. Varje morgon är som en ny dag på en filminspelning, fast regissören uppgift är att se till att killen som målar solen använder rätt färg och att han som fixar husen har koll på perspektivet. En ganska skrämmande bild av verkligheten för en sjuåring, kan tyckas. I den andra svenska kortfilmen, [I]Promenaden[/I], ger sig en annan liten pojke ut i storstadskvällen beväpnad med en fjärrkontroll och jagad av en otäck häxa nedstigen från TVn. Visserligen visar sig fjärrkontrolen vara ett effektivt vapen mot häxan, men samhällskritiken är inte desto mindre skarp.