Nordrand - I stadens utkant

03:01 13 Sep 2001
Barbara Alberts debutfilm [I]Nordrand - I stadens utkant[/I] beskriver i en serie vardagsrealistiska bilder tillvaron för fyra unga människor i Österrike. De lever alla på ett eller annat sätt i utkanten av det moderna Wien, både i geografisk och existentiell mening. Roman befinner sig i exil från Ryssland, Tamara från Serbien, Senad från Bosnien och Jasmin ifrån sig själv. Filmen berättar om deras kamp för en värdig tillvaro i en fattig och livsfientlig miljö. Serbiska Tamara för ett tämligen enahanda liv i en liten hyreslägenhet där hon drömmer om att återförenas med sin familj i Sarajevo. I hennes bostadskvarter stöter hon med sporadiska mellanrum på Roman som bor där tillsammans med sin gamla farmor. Tamara och Roman pratar aldrig med varandra men håller en avståndsflirt bestående av förstulna ögonkast och leenden vid liv. Jasmin pendlar mellan ett konditorijobb och sitt deprimerande hem där hon bor med sin allt annat än harmoniska familj. För att fördriva kvällarna dricker Jasmin sprit med en egoistisk pojkvän och hans kompisar. Hon förstår först när det är för sent att pojkvännen bara betraktar henne som ett lätt knull. [I]Nordrand[/I] är dessvärre behäftad med en rad problem. Den är inte särskilt genomtänkt berättarmässigt. Karaktärer introduceras för att i nästa ögonblick bara lämnas därhän. Ibland får man en känsla av att vissa bilder råkat hamna efter varandra mest av ren slump. Händelser i filmen får emellanåt större betydelse än vad de senare visar sig ha och Alberts bildinställningar är många gånger oerhört amatörmässiga, vilket jag inte tror är ett medvetet försök att skapa någon slags uppdaterad variant av cinéma verité utan bara rent och skärt slarv. Detta gör Alberts film till en ganska rörig historia som hela tiden svävar på målet om vilka känslor den egentligen vill väcka hos åskådaren. Tvetydighet brukar förvisso betraktas som en dygd i konstnärliga sammanhang. Men osäkerhet om huruvida upphovsmannen egentligen vet vad hon eller han önskar säga höjer inte värdet av ett konstverk.
Nordrand - Northerns Skrits