Helgon i neon

admin-kollegorna 13:22 23 May 2000
Wong Kar-wai jobbar här vidare i exakt samma miljöer, ryckiga estetik och tematiska kontext som han gjorde Chungking Express. Så långt allt väl. Det är istället i dialogen som det framgår att regissören har försökt mjölka lite väl mycket ur endast en idé. Vi möter återigen ett antal udda existenser på Hong Kongs bakgator: en yrkesmördare, en stum mångsysslare vars affärsidé i stora drag går ut på att irritera folk till den milda grad att de betalar för att slippa se honom, en pilsk Pippi Långstrump-figur, och några fler. Det universella temat är sällskapssjuka och behovet av att synas i en krass, stressig och pengagalen värld, men vi tillåts sällan, som i den förra filmen bottna i någon av de skruvade karaktärerna vilket obönhörligen reducerar dem till just skruvade, inte kännande och tänkande individer. Detta är självklart ödesdigert för en film som i mångt och mycket bygger på just diskrepansen mellan tanke och känsla. Den noir-doftande berättarrösten tar dessutom i lite väl mycket i sitt försök att låta som Bogart, fraserna blir ofta ofrivilligt (får man anta) parodiska: "jag var bara en station på hennes livs resa." Brrr. Det är inte med förvåning man läser att Helgon i neon bygger på den del av manuset som blev över när Chungking Express blev film.
Fallen Angels
Skådespelare: 
Regi: 

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Senaste filmrecensionerna

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler filmrecensioner