Det här är mycket väsen för ingenting, eller snarare hur snyggt som helst. Men skrapar man bara försiktigt på ytan är det ekande tomt inunder. Wong Kar-wai, vars nya film Fallen angel (också importerad av Triangelfilm) ni ska se upp med så småningom, briljerar (för en i sammanhanget låg budget) med eleganta färger och ljussättning och ett bildspråk hämtat från popvideons värld. Men han gör det med finess och trots de många och snabba klippen, som vi lärt oss tröttna på i Hongkong-filmer, är Chungking Express rik på dynamik. Plötsligt kan han stanna till, fundera, vila, för att ögonblicket senare riva av en rasande grann slowmotion -- med täta, täta klipp. Men, som sagt, innehållet passerar. Filmen består av två delar, två parallella historier, båda med en polis i huvudrollen, som just blivit av med sin flickvän. Vi följer karaktärerna i nattens Kowloon, vi lyssnar roat till deras misslyckade kontaktförsök, och beröringen är noll och intet. Men det är kul att titta på bilder. Ju.
Chungking Express
Skådespelare:
Regi: