De senaste sex söndagarna har jag gått upp vid sju, åkt till TV4-huset vid Gärdet och låtit tålmodiga sminköser ta sig an mitt ansikte. För att i åtta minuter personifiera subjektivitet när jag tar upp veckans snackisar i Nyhetsmorgon!
Idag var Jenny Östergren på plats istället för Tilde de Paula. Båda två otroligt rutinerade, varma och kvicka.
Vi pratade om senaste veckans nyheter om den grekiska attachén på Greklands ambassad i Stockholm, att Spotify reglerar gratistjänsten och om att supermodellen Kate Moss motto i livet "Nothing tastes as good as skinny feels" börjat tryckas på barntröjor:
På samma ämne tog jag upp den brittiska mamman som injicerar botox i sin åttaåriga dotter:
För mig går det här hand i hand med att mellanstadieflickor sminkar sig varje dag. Men det är ju föräldrarna som öppnar upp plånboken för de här sakerna? Överför sin livsstil och sina ideal.
Bonniers Mama ska släppa ett engångsmagasin för mammor med sk tweens, i åldern 8-13 och självklart kommer annonsörerna att gå loss. 12-åriga Chloe Schuterman bloggar om smink, shopping, plåtningar, lägger upp dagens outfits, semesterbilder i bikini och visst, det är hennes intresse, men det är ingen sund utseendefokusering. Speciellt inte i den åldern.
Barn ses som den ultimata accessoaren. Bevisas gång på gång.