Utan manusförfattare ingen kvalitets-tv

12:17 12 May 2023

Manusförfattarnas strejk i USA visar på sprickorna i streamingjättarnas skrytbygge.

Den andra maj gick över 11 000 manusförfattare i USA ut i strejk. Trots att tv är manusförfattarnas medie, och att yrkeskåren de senaste åren har burit prestige-tv på sina klena skribentaxlar har deras arbetsvillkor snarare försämrats med åren. Vad som tidigare var en karriär har i dag blivit ett gigjobb.

En stor del av skulden ligger hos streamingtjänsterna. Till en början verkade Netflix med vänner bli manusförfattarnas räddare. Med konstant behov av innehåll behövdes mer arbetskraft och flera nya skrivjobb skapades. Men att skriva för streaming visade sig snart att skilja sig en hel del från att skriva för traditionell tv.

För det första är antalet episoder färre. En modern streamingserie har omkring 10 avsnitt per säsong, till skillnad från de traditionella tablåserierna som oftast var mer än dubbelt så långa med 22 avsnitt. De flesta streamingserier läggs ner efter en eller två säsonger, medan en tablåserie oftast pågick i flera år och erbjöd en trygg anställning i fler år. Därtill har royalty-intäkterna minskat drastiskt i samband med övergången från tablå till streaming.

Ett talande exempel för hur kvalitativt manusarbete sällan lönar sig för författaren är när den kritikerhyllade tv-serien The Bear vann pris för bästa komedi på WGA Award. Trots att serien håvade in prisstatyetter och hyllningskörer behövde manusförfattaren Alex O'Keefe köpa en fluga på kredit för att ens kunna delta i ceremonin.

I sin iver att vrida ut så mycket content som möjligt ur sönderstressade skribentkroppar har streamingjättar och studiobolag reducerat författaryrket till ännu en gigekonomi. Ett kreativt exempel på detta är ”mini rooms”. Det traditionella sättet att producera tv-manus är att arbeta i ett så kallat ”writers room” där omkring åtta manusförfattare tillsammans värker fram manus till flera avsnitt. För att effektivisera denna process har studiorna uppfunnit mini rooms vilket i princip är samma sak som ett traditionellt writers room, med skillnaden att två–tre författare ska utföra samma jobb – på kortare tid.

Den konflikt som fått mest utrymme i media är den om AI. Oroliga för vad chat-gpt kunde betyda för yrkeskåren ställde facken kravet att förbjuda, eller åtminstone reglera, användandet av AI i samband med manusproduktion. Studiorna svarade med att de på sin höjd kan tänka sig föra ett årligt samtal om teknologiska framsteg. I stället för att förbjuda AI och maskininlärning ville de mata AI:n med manusförfattarnas verk för att med ännu högre precision kunna emulera deras stil och i förlängningen ersätta dem helt.

Konsekvenserna av författarstrejken är tydliga redan nu. Inspelningar av talkshows som Jimmy Kimmel Live och The Late Show ställs in och kommande säsonger av populära serier som Cobra Kai, Maktens ringar och Yellowjackets har påverkats. Förra gången manusförfattarna strejkade, mellan 2007 och 2008, påverkades tv-serierna till den milda grad att säsonger blev uppskjutna, förkortade och sämre.

Vid ett särskilt desperat tillfälle ägnade sig talkshow-värden Conan O’brien åt utmaningar som att snurra sin vigselring så länge som möjligt. Fortsätter vi på den här banan kan vi glömma att tv förblir manusförfattarens medie. Möjligtvis ser vi en öppning för gycklare och clowner.

Läs även: Handling är överskattat - eller?.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 05, 2023.

0 Kommentera