Written by: Hannah Parker
Icke-fungibla tokens revolutionerar för närvarande och tar den digitala tillgångsindustrin med storm. Världen förändras och blir mer digital, vilket leder till att ännu större marknader, system och tekniker som inte fanns tidigare utvecklas och används för att anpassa och gynna människor. En del av den framväxande tekniken som i hög grad leder och deltar i denna utveckling av digitala tillgångar är blockkedjeteknik och NFT.
NFT:er är unika tillgångar som konstverk, digitalt innehåll, musik, filmer och andra medietyper som representeras av blockkedjebaserade tokens med värdefull information. I grund och botten är NFT verkliga och digitala samlarobjekt. Så genom en NFT skulle en person till exempel förvärva en original men digital version av konstverket i kombination med exklusiva äganderättigheter snarare än att köpa ett riktigt konstverk.
Ett nätverk av tillgångar som kan visas och handlas är en annan funktion hos NFT. Skaparna av dessa digitala tillgångar kan sedan sälja sina verk vidare på kryptovalutautbytesplattformar som Ethereum, där de kan omvandla sina konstverk till digitala tokens och få betalt automatiskt varje gång de säljs igen.
NFT:ernas historia: var kommer de ifrån?
NFT:er är på allas läppar, särskilt med tanke på hur stor inverkan de har på Web3 och digitala tillgångar. Detta väcker frågan: Vem var geniet bakom utvecklingen av NFT-fältet? Jo, namnet är Kevin McCoy. Kevin är en amerikansk konstnär som 2014 omformade den digitala ekonomin och ekosystemet genom att på Namecoin mynta den första NFT-skapelsen någonsin känd som Quantum - ett generativt digitalt konstverk eller en åttkantig animation som såldes på The Sotheby's Native Digital-auktion 2021 för 1,47 miljoner dollar, vilket gjorde det till ett av de mest eftertraktade och dyraste digitala konstverken vid den tiden.
Försäljningen av detta digitala konstverk lade grunden för NFT som bransch - och skapade ytterligare en möjlighet som skulle göra det möjligt för konstnärer från alla samhällsskikt att ha lika möjligheter och, viktigast av allt, sälja, spåra och ha fullständigt ägande av sina konstverk och ersättning för konsten, utan behov av agenter och andra mellanhänder. Utöver ovanstående är det viktigt att komma ihåg att NFT:s handels- och ägaröverföringsprocesser stötte på svårigheter och bakslag under myntningen av Quantum. Stora svårigheter inkluderade en stämning för ägandekonflikter från Namecoin, den blockkedja som McCoy hade byggt NFT på. Namecoin stämde McCoy eftersom han inte hade följt kravet på regelbunden förnyelse av registreringar på Namecoin under 2015. Dessa problem, även om de var beklagliga vid den tidpunkten, ledde till skapandet av ytterligare NFT:er som skulle lösa problemet och främja tillväxten och utvecklingen av NFT-sektorn.
Uppkomsten och utvecklingen av NFT
Som tidigare nämnts etablerades NFT 2014 men fick bara dragkraft och popularitet 2017 genom Ethereum. Under denna period började de första NFT-samlingarna på Ethereum blockchain ta form, vilket gav ett bestående svar på NFT: s problem. Innan detta var handel och överföring av ägande ganska utmanande med de fungerande blockkedjorna; som ett resultat blev sektorn inte populär. Ethereum-nätverket inkluderade dock senare möjligheten till smarta kontrakt, vilket möjliggjorde integrering av tokengenerering, programmering, lagring och handel i själva blockkedjan. Dessa ytterligare funktioner gjorde det möjligt för NFT att bli mer lättillgängliga, med färre begränsningar och enklare onboarding.
Efter 2017 upplevde NFT sin mest betydande tillväxt, tack vare ett ökat intresse som ledde till en ökning av värdet och priset på NFT på grund av deras inneboende popularitet. COVID-epidemin, som tvingade människor att använda digitala verktyg och tekniker för att ansluta och känna "normalitet och funktionalitet" eftersom det normala antingen inte existerade helt eller begränsades, var ett av två viktiga element som drev de som nämns ovan. Under denna tid ökade användningen av sociala medier som Twitter och andra plattformar, där en robust och långvarig NFT och en övergripande community för digitala tillgångar byggdes upp, liksom den digitala marknadsföringen. Detta och en stigande efterfrågan på försäljning av konstverk till höga värden var de två framträdande faktorer som i hög grad revolutionerade och drev på branschen för digitala tillgångar och dess teknik.
Den tredje faktorn när det gäller ovanstående är Beeple - en samling av den digitala konstnären Beeples NFT:er såldes för mer än 69 miljoner dollar 2021. Transaktionen etablerade en standard och ett rekord för de dyraste digitala konstverken som någonsin sålts. Konstverket var ett collage av Beeples första 5 000 arbetsdagar. Dessutom skrev Beeple historia som den första digitala konstnären som samarbetade med ett betydande auktionshus för att sälja NFT. Beeples digitala konst, som har ett enormt värde, väckte intresse för icke-fungibla tokens.
NFT är mycket omsättningsbara, särskilt digital konst och samlarobjekt, vilket framgår av Jack Dorsey, uppfinnaren av Twitter, som i sin första tweet sa att han "bara satte upp min twttr". Detta var den första NFT-representationen någonsin av en tweet på grund av dess försäljning på 2,9 miljoner dollar. "Högerklicka och spara som-killen" av XCopy, som såldes för 7 miljoner dollar, CryptoPunks NFT, som såldes för cirka 11 miljoner dollar på en auktion, och Edward Snowden, en tidigare datorunderrättelsekonsult, som skapade en NFT som heter Stay Free och sålde den för cirka mer än 5 miljoner dollar var några av de NFT som såldes för chockerande summor pengar under 2021.
Fler konstnärer, vanliga människor och företag följde marknadstrenden efter NFT-ökningen 2021 och investerade i och antog idén om NFT. Bortsett från den betydande efterfrågan och tillväxten i popularitet drevs detta främst av företagens önskan att generera vinster under pandemins höjdpunkt genom att komma in i okända regioner och marknader. Kända varumärken som Coca-Cola, Nike, Adidas och andra producerade NFT:er knutna till sina produkter och sålde dem till astronomiska priser på grund av den ökande efterfrågan.
Hur ser framtiden ut för NFT:er?
Våra blockkedjeexperter på denna Immediate Granimator-recension drar slutsatsen att blockkedjeteknik och NFT först nu utvecklas och därmed växer koncept. Vi tror att när åren går kommer det att finnas en våg av tekniska innovationer som inte bara kommer att leda till uppkomsten av nya koncept och tekniker som är avsedda att bidra till tillväxt och utveckling av den digitala tillgångsindustrin som helhet och web3. Ändå kommer dessa innovationer att göra lösningar, redigera och expandera på nuvarande koncept och system för att bygga den digitala tillgångssektorn.
Funktionalitet, hållbarhet, lönsamhet, användarvänlighet och säkerhet är faktorer som vi måste ta hänsyn till när vi dissekerar något kryptovalutarelaterat. Med NFT måste vi fråga oss själva, tjänar de ett behov? Görs det vinster? Är dessa vinster hållbara tillsammans med de marknader från vilka de nämnda skulle kulminera? Om ja, kan vi utropa att framtiden ser ljus ut för NFT. Det är också viktigt att notera att NFT-marknaden är riskfylld och mycket volatil, i likhet med aktiemarknaderna. Ur en annan synvinkel gör dock volatilitet eller en känsla av instabilitet på marknaden det möjligt för investerare att bygga strategier för att köpa lågt och sälja högt, vilket öppnar upp för möjligheten till extremt höga vinster. Den bästa tidpunkten för att skilja de starkaste projekten och innehavarna från de svagaste är också en tumultartad marknad, vilket bidrar till detta.
Gemenskap, kultur och nytta - aspekter som vi tror är viktiga för generation Z - är de tre pelare som värdet av NFT:s samlingar baseras på. Varför är detta viktigt? Jämfört med millenniegenerationen är Gen Z mer benägna att investera i kryptovalutor och NFT:er än i aktier, enligt en studie. I takt med att digitala tillgångar blir mer allmänt använda och accepterade kommer deras investeringar att stödja marknaderna. Världen som vi känner den håller på att förändras och bli mer digital; på lång sikt kommer system, teknik, lagar och globala ekonomier att förändras. Redan nu arbetar fler människor med NFT, blockkedjor och kryptovalutor än någonsin tidigare, vilket kommer att bli en allt vanligare syn i takt med att fler marknader växer fram, vilket leder till nya och annorlunda karriärvägar. Generation Z är utan tvekan mer tekniskt kunnig och öppen för att avvika från traditionella vägar.
Som stöd för ovanstående visar en ny LinkedIn-rapport att jobbannonser i USA med titlar som innehåller termerna "Bitcoin", "Ethereum", "Blockchain" och "kryptovaluta" ökade med 395 % från 2020 till 2021, vilket överträffade dem i den bredare tekniksektorn, som såg en 98 % ökning av antalet annonser. Även om mjukvara och finans stod för de flesta jobbannonserna ökar efterfrågan på kryptotalanger i alla branscher. Det gäller t.ex. sysselsättnings- och hårdvarubranschen samt professionella tjänster som redovisning och rådgivning.
Non-Fungible Tokens (NFT) har förändrat marknaden för digitala tillgångar och revolutionerat ägandet av digitalt innehåll. NFT:er representeras av blockkedjebaserade tokens och har brutit upp traditionella strukturer och gett konstnärer, kreatörer och samlare mer makt. Den första NFT:n någonsin, Quantum, som skapades av Kevin McCoy 2014, lade grunden för denna sektor, trots tidiga utmaningar. NFT har eliminerat behovet av mellanhänder och gjort det möjligt för konstnärer att sälja, spåra och helt äga sina verk. De har också skapat ett nätverk för att visa upp och handla med digitala tillgångar, vilket öppnar nya vägar för värdering och utbyte. Med sin expanderande marknad och växande popularitet kommer NFT att spela en viktig roll i den digitala ekonomin och erbjuda spännande möjligheter för konstnärer.