Bugatti Modell 40 Grand Sport. Foto: Sven-Harrys konstmuseum

Teknikdyrkande modernister på Sven-Harrys 

11:53 24 Apr 2023

I en stor utställning lyfter gästkuratorn Anders Wahlgren orädda skandinaviska konstnärer som bröt ny mark under 1920-talet.

Mellan den 1 april och 24 september visas utställningen Konst + Maskin – Utmanarna under 1920-talet på Sven-Harrys konstmuseum. Vi möter modernistiska pionjärer som verkade under det glada tjugotalet, när frustande maskiner och tekniska framsteg bar på löften om en bättre framtid, vilket satte spår även i konsten.

I centrum står den franske konstnären Fernand Léger. Han tillhörde det tidigare 1900-talets avantgarde och skapade mekaniska konstruktioner och tavlor där människor blir till delar av det mekaniska. Utställningen kretsar även kring de skandinaviska elever som anslöt sig till Légers konstskola Académie Moderne i Paris. Bland andra möter vi: Otto G. Carlsund, Franciska Clausen, Erik Olson, Vera Meyerson, Thorvald Hellesen, Waldemar Lorentzon, Bengt O Österblom och fransyskan Florence Henri.
– Här tittar vi på skandinaviska konstnärer som bröt sig loss från etablissemanget och rådande stilideal. De var nyskapande och såg tekniken som en möjlighet att frigöra människan. Med den här utställningen vill vi visa den kraft och det fantastiska uttryck som de här konstnärerna har, och lyfta vad som faktiskt skedde parallellt med Swedish Grace, säger Dragana Kusoffsky Maksimovic, museichef.
 

Fernand Léger, La Ville (1919). Foto Prallan Allsten, Moderna museet

Gästkuratorn Anders Wahlgren har länge arbetat med att spåra upp verk från privata samlingar. Flera av verken som ingår i utställningen har aldrig visats förut – framförallt de som är av kvinnliga konstnärer. Han berättar uppspelt om när han träffade den danska konstnärinnan Franciska Clausen, då han 1983 skildrade hennes liv i en dokumentärfilm. I utställningen visas bland annat Clausens Komposition med rör, och hennes kanske mest välkända målning – Skruven – där en stor, tredimensionell skruv upptar majoriteten av duken.
 – De här kvinnliga skandinaviska konstnärerna var bara runt tjugo år när de kom ner till Paris. Många fick fly hemifrån eller skilja sig för att komma till Légers skola. De hade en stor kraft, de här kvinnorna. De var modernister, och det var inte lätt.

Dragana fyller i:
 
– Det har varit fantastiskt att bara komma in i det här rummet och känna kraften, hur moderna och vågade de här konstnärerna var. Och så ska vi inte glömma bort kontexten – det här var 1920, kvinnor skulle egentligen vara i hemmet. De skulle inte åka ner till Paris och studera för att bli konstnärer. Det är otroligt modernt och i framkant, och man känner livslusten och framtidshoppet.


Franciska Clausen, Komposition med rör (1926) Foto Sven-Harrys konstmuseum

Med klara färger och skarpa kontraster tränger teknikoptimismen igenom de abstrakta målningarna och drabbar tag i betraktaren. Utställningen tar med besökaren på en resa från 1920 till 1930, där man får följa konstnärernas utveckling. Anders har tidigare skrivit en bok om den svenske konstnären Otto G. Carlsund, som får ta stor plats i utställningen.
– Carlsund var en otrolig målare av detaljer – nästan som en ikonmålare. Man kan se hur de reducerar motiven mer och mer. Det finns lite naturalism kvar, men det blir mindre och mindre och med tiden allt mer abstrakt. Smällen kommer 1930, när de blir utfrysta. Det var en mycket svår tid och det kom att dröja till efter andra världskriget för det abstrakta måleriet att komma igen, förklarar han.

Konstnärerna verkade i en turbulent tid, där den tekniska utvecklingen slog igenom i hela samhället med radio, film och racerbilar. Mitt i utställningsrummen står två smäckra bilar – designade av skulptören och ingenjören Ettore Bugatti. Bugatti blev en frihetssymbol och bilarna betraktades även som konstverk. I utställningen visas även tidstypiskt mode – nämligen overaller. När klädmodet tog inspiration från industrin blev overallen ett populärt plagg för den stilmedvetne. De så kallade Camp-Ahla-overallerna som visas i utställningen designades av konstnärsduon Astri och Erling Richard för att vara ett praktiskt plagg för den moderna kvinnan.
– Jag tycker det är viktigt att visa det här även för yngre människor, för det är mycket design och formgivning också, där maskinen är en röd tråd. Man hade inte sett baksidan av tekniken än, och får komma ihåg att det här är framtidsdrömmar, säger Anders.

Utställningen visas på Sven-Harrys konstmuseum till och med 24 september.

 
Stad: 
Kategori: