Icona Pop. Foto: Fredrik Etoall.
Hur ser en popstjärnas vardag ut? Den frågan kommer vi att få svar på idag när SVT sänder premiäravsnittet av den nya realityserien I Am Icon, som följer Icona Pop. Nöjesguiden har pratat med Fredrik Etoall, som producerat serien.
Hur ser egentligen livet bakom kulisserna ut för Icona Pop, bandet som på bara ett par år gått från okända till världskända? Den frågan ställde sig Fredrik Etoall, som länge arbetat tillsammans med bandet. Resultatet blev dagboksserien I Am Icon.
– Jag har jobbat länge med dem, så det föll sig naturligt. De är två väldigt genuina, fina tjejer. Jag var tidigt intresserad av att göra något om dem, så jag började samla material tidigt, ungefär 2012. Till slut fick jag med mig skivbolaget, och vi började att leta samarbetspartners. Det är inte lätt att hänga med dem om man inte har en budget. Till slut hittade vi en samarbetspartner, och då kickade vi igång det hela, säger han.
Vad skiljer I Am Icon från andra realityserier?
– Vi kallar det egentligen för en popumentary, det är en slags dagboksserie. Min vision var från början att göra någonting större, men sedan utvecklades det till en dagboksserie. Det är liksom rätt mycket att jag följer dem från A till Ö, och det är den tiden vi berättar om. Det är lite som en producerad dagbok.
Serien är väldigt snyggt filmad, hur tänkte du kring filmningen?
– Det var jag och Clas Lind som filmade. Så vi var ett litet team, med bara två filmare på produktionen. Vi tänkte att vi ville ha fina bilder, men samtidigt ville vi inte att det skulle kännas för fint. Ibland kommer man närmare när bilderna är lite skakiga, eller när man använder iPhones som vi var tvungna att göra när de uppträdde hos David Letterman. Det är lite samma sak som jag tänkte när jag gjorde videorna till I Love It och We Got The World med dem – det ska finnas en närhet och inte vara för producerat. Det ska inte vara som en One Direction-video, det ska vara tajt och familjärt.
Om du gjorde en till sådan här popumentär, vilka skulle du vilja följa då?
– Det skulle vara kul att följa någon stor världsartist. Jag har varit med nu i sju veckor när Icona Pop turnerat med Miley, och henne skulla jag gärna följa. Nu har jag ju lärt känna hennes personlighet, och sett hur den skiljer sig från mediebilden av henne. Det hade varit otroligt intressant att grotta ner sig i Miley, eller kanske Beyoncé.
I Am Icon producerades ursprungligen för det amerikanska modemagasinet Refinery29, men kommer nu att visas på SVT med premiär idag den 3 september.
– Den är väldigt stark. Man får se en sida av Icona Pop som man inte får se annars. Många förstår kanske inte hur stora de faktiskt är. När de spelar på Way Out West är de ganska långt ner på listan, då är det många som inte vet att de var headliners på en festival i Mexico, säger Klara Svensson som är projektledare och exekutiv producent på SVT.
Seriens snygga estetik och ibland glättiga utseende skulle kunna göra att serien nästan blev som en reklamfilm för bandet, men det är ingenting Klara Svensson är orolig för.
– Den handlar mer om dem som personer, och de är mycket ärliga och roliga. Framför allt visar den hur hårt de faktiskt jobbar. Här har vi en stark, ung popduo med en tydlig feministisk approach. Det är public service, säger hon.
I Am Icon sänds i SVT:s webbsatsning MVH den 3 september klockan 20.00. Nya avsnitt publiceras sedan varje dag i sju dagar.
SVT låter oss följa med Icona Pop på turné i "I Am Icon"
Stad:
Artist:
Kategori: