Manusförfattandet är en av de saker som regissören Ada Berger har brottats med i höst. Nu har regiarbetet med Marilyn-passionen tagit vid, och nya problem kräver nya lösningar.
Blev det som du trodde när vi talades vid i somras?
–Ja… det är svårt att säga. Det har varit en lång researchperiod. Den här figuren… Hon är så motsägelsefull och svår att få tag på. Man måste nästan driva en tes! Försöka hitta ett spår som leder framåt.
Men motsägelsefullheten gäller gestaltningen också. Hon måste få vara motsägelsefull samtidigt som hon måste bli greppbar, möjlig att förstå. Man skriver sig fram till den berättelse man vill berätta. Och för att göra det fick jag skriva om. Och om.
Vad gör ni just nu?
–Nu stryker vi alla namn! Sissela (Benn) är ju duktig på karaktärer, så vi har funderat en hel del på hur pass mycket hon skulle imitera Marilyn. Men nu har vi släppt det helt, skitit i hur hon pratade och hur hon gjorde saker. Nu är karaktären bara en tjej som har Marilyns förutsättningar. Vi tar upp det allmängiltiga i henne och hennes livsöde. Det är ingen biografi. Och då spelar namnen ingen roll.
Var det en viktig fråga att lösa?
–Ja, det var en befrielse att släppa porträttet. Då kan man jobba som vanligt med rollarbetet. Och hitta en Marilyn i Sissela.
Vilka andra figurer dyker upp?
–Det är ett galleri ur hennes liv, som var viktiga för henne och har en funktion i berättelsen. Där finns representanter ur konst- och filmvärlden, någon äkta man och en terapeut. De övriga fem skådespelarna spelar flera roller.
Utspelar sig pjäsen i Malmö?
–Kanske det? Vi befinner oss i någon sorts showindustri. En plats där man tillverkar shower. Och teatern är ju en sådan plats.
Vad är du mest nöjd med hittills?
–Det gör mig alltid glad och inspirerad när folk är modiga och vågar kasta sig ut!
Marilynpassionen spelas den 28 mars–16 maj på Intiman, Östra Rönneholmsvägen 20 i Malmö.
Stad:
Kategori: