Spelåret 2019 – så blir det

13:14 9 Jan 2019

Knappt har vi hunnit samla oss efter finalen på spelåret 2018 förrän det är dags att blicka framåt. Och vilket år 2019 ser ut att bli.

2018 hade allt: maffiga stortitlar som pushade hårdvarugränserna, finstämda indiespel som lärde dig om dina känslor, svulstiga multiplayer-spel som fångade dig i sitt grepp - och VR-titlar som imponerat trots att tekniken inte riktigt är där den borde. För 2019 finns både goda och dåliga nyheter. De goda först: Alldeles oavsett vilken sorts spelare du är, eller vilka spel du attraheras av, kommer spelåret 2019 kunna bli riktigt intressant. De dåliga nyheterna? Du kommer inte att hinna med allt i år heller.

Ett av årets största spel kommer redan under första kvartalet: Biowares Anthem. I Anthem får du utforska utomjordiska miljöer iförd mäktig robotdräkt - och gärna tillsammans med vänner. Oavsett om det här kan bli Electronic Arts svar på Destiny eller inte så ska det bli intressant att se vad Bioware kan åstadkomma när de gör ett spel som mer fokuserar på action än rollspel (även om båda delar i olika grad verkar rymmas i spelet). På andra sidan Östersjön knåpar finska Remedy på, lite i skymundan. När de visade upp kommande Control på E3 i Los Angeles i somras blev åtminstone jag fullständigt bortblåst av både den visuella stilen och den oerhört atmosfäriska (och beckmörka) värld spelet målar upp. För den som längtat efter fler spel från Souls-skaparna på From Software ser Sekiro: Shadows Die Twice ut att vara allt en önskar. Samurajaction i en skruvad värld fylld av absurda karaktärer och ond bråd död. Med svenska ögon sett är det framför allt The Division 2 och Rage 2 som sticker ut. I Malmö ska Massive ska försöka följa upp det ambitiösa men något stukade The Division samtidigt som mycket av deras resurser lär gå åt till att skapa det kommande Avatar-spelet. Stockholms-baserade Avalanche behöver studsa tillbaka efter släppet av det av kritiker rätt styvmoderligt behandlade Just Cause 4. Och med tanke på hur galet och energiskt Rage 2 ser ut att vara (som ett Mad Max målat med neonfärger och fullpumpat med nitro) kommer studsandet säkerligen inte vara några problem.

På indiespelfronten bubblar det som aldrig förr. Campo Santo, som ju köpts upp av Valve, jobbar på med egyptologiska äventyrsspelet In the Valley of the Gods - och efter att ha spelat Firewatch är förväntningarna skyhöga. Spelunky 2 - hårdnackade plattformsspelet som mer eller mindre skapade en helt ny skola av spel - är på väg.  Noita (finska för “häxa”) är en tvådimensionell fysikbaserad fantasykaossimulator från bland andra Petri Purho. Det har redan blivit uppmärksammat av Indie Games Festival och lär fortsätta resa ögonbryn om det hinner släppas i år. The Pathless, där vi kommer få styra en mystisk skogsninja genom magiska miljöer, kommer från ex-Journey-utvecklarna på Giant Squid - som gjort sig kända för vackra Abzu. Ape Out handlar om en apa som rymmer från sitt fängelse och gör kaos med sina fångvaktare - allt till tonerna av ett dynamisk jazzsoundtrack som förändras beroende på hur du svingar dina apnävar. Tunic gör Zelda-grejen fast på ett bedårande gulligt sätt. Pokémon-/Sims-/Animal Crossing-spelet Ooblets bara måste komma ut i år.

Är det något den vane spelaren är van vid är det förseningar - och 2019 lär inte bli ett undantag från regeln. Men visst hoppas vi ändå att spel som Cyberpunk 2077, The Last of us 2, Jedi: Fallen Order (från Titanfall-skaparna Respawn!), Metroid Prime 4 - och kanske till och med magiska Dreams från Media Molecule - hinner ut innan året slår över till 2020.

Jag vet inte hur det är med er, men jag kan inte vänta på att sätta tänderna i 2019.

BÄST 2018

Men vilka var 2018 års bästa spel då, frågar ni er? Dessa, utan inbördes ordning.

God of War 
Skäggmuskeln Kratos är en tölp. Så är det bara. Men när Sonys Santa Monica-studio återuppfinner God of War-receptet gör de också upp med både hans buffliga mansaura och hans trasiga fadersgestalt. Och detta i ett ruskigt bra actionspel.

Celeste
Snortajt plattformande med fantastisk bandesign, supercharmigt soundtrack och perfekt visuell stil - det är vad som fångade oss med Celeste. Att det sedan dessutom finns en djup och gripande berättelse bakom allt detta gör saken bara ännu bättre.

Red Dead Redemption 2
RDR2 var ett vansinnesprojekt som egentligen aldrig borde blivit klart. Under osympatiska förhållanden skapades ett cowboy-spel som är lika delar trasigt, överambitiöst och alldeles, alldeles underbart.

Beat Saber
Det spelar ingen roll vad du säger om ofärdig och klumpig teknik: 2018 var ett förvånansvärt starkt VR-år. Spel som Moss och Astrobots ljuger inte. Men Beat Saber är spelet som står ut på riktigt. Ett Guitar Hero med ljussablar. Smaka på den. Oslagbart.

Florence
Bara för att du slutat spela på mobilen betyder inte det att loppet är dött. Florence är ett litet men ack så genuint, fint - och rakt igenom smart - spel som med små medel verkligen lyckas beröra.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 01, 2019.

0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!