Snälla spel – precis vad vi behöver

22:12 19 Jul 2021

Vill du få en paus från headshots och killstreaks och bara slappna av för en stund? Då kanske det kan vara en idé att kolla in spelvärldens mysigaste trend: wholesome games.

”Vänliga spel”. Så skulle det kanske gå att översätta termen ”wholesome games”, en av senare års trevligare trender inom spelkulturen. Namnet kommer från spelutvecklaren Matthew Taylor. Taylor startade ett twitterkonto i februari 2019 där han började lista och göra reklam för ”wholesome games”. Han menade att de som spelade Animal Crossing när de växte upp nu själva börjat göra spel. Och resultatet var vänligt. Matthew Taylor fick snabbt ett stort följe (men också konservativa mothugg från självutnämnda gamers som har problem med allt som stämplas som ”inkluderande”).

Även om termen ”wholesome” är ny är den lite mer avslappnande, men den positiva tematiken naturligtvis något som funnits länge i spelsammanhang. Spel har inte (oavsett vad kritikerna försöker hävda) alltid bara handlat om att döda och förstöra. Nintendo-chefen Satoru Iwata myntade uttrycket ”non-games” och Will Wright talade om ”software toys” när han skapade spel som The Sims och Sim City – spel som inte har några tydliga mål, annat än att du ska få leka. Men det Matthew Taylor satte fingret på är ändå en modern trend, en strömning inom indieutvecklarscenen som siktar mot mer tillbakalutade, varma upplevelser.

Spelet A Short Hike kommer alltid upp som det tydligaste exemplet på vad ett wholesome-spel är. Det är den kanadensiska utvecklaren Adam Robinson-Yus lilla berättelse om Claire, en fågel som behöver ta sig till toppen av berget för att få tillbaka täckningen på sin mobil. Ett ganska simpelt, både i utseende och gameplay, spel som ändå är bedårande charmigt. Här finns inga måsten, bara mys och upptäckarglädje. Bondgårdssimulatorn Stardew Valley är ett annat extremt populärt exempel (i sig ett modernt Harvest Moon!).

Framgångarna för spel som A Short Hike, Stardew Valley och Ooblets har banat väg för en mängd nya spelutvecklare. Under sommarens digitala spelmässa E3 anordnades Wholesome direct, en slags onlinekonferens för spel som siktar på att vara vänliga. En kavalkad av 75 stycken spel visades upp. Spel som Chicory: A Colourful Tale (ett äventyr där en hund måste reparera en värld som tappat all sin färg), Skatebird (ett skateboardspel där du styr en skejtarfågel) och Cat Cafe Manager (du bygger ditt eget kattcafé!). Danska Lego har också hoppat på wholesome-tåget och släppt finstämda Lego Builder’s Journey (”vi slutar inte bygga med Lego för att vi blir gamla, vi blir gamla för att vi slutar bygga med Lego”).

Men hur kommer det sig att vänliga och avslappnande spel fått ett uppsving just nu? Ja, det krävs ingen vetenskapsperson för att inse att rasande pandemi och global klimatkris inte gör folk sugna på att bara spela post-apokalyptiska zombieskjutare. Då kan det vara skönt att fly undan en grå vardag rakt in i färgglada, terapeutiska och lugnande pixlar.

Att hylla vänliga spel är inte att säga att det är det enda som får finnas. Det går alldeles utmärkt att uppskatta både det ogenomträngliga mörkret i The Last of Us 2 och det naiva och genomlyckliga i A Short Hike. Det ena behöver inte utesluta det andra. Är det inte snarare så att spelmediet som sådant tjänar på bredden när hela känslospektrat kanaliseras i spelen? Istället för att uppnå inflation i hårdnackat våld och bistra uppsyner finns wholesome-spelen där för att göra utbudet rikare.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 07, 2021.

0 Kommentera