Ett namn som har internationell status som dragplåster på festivalaffischer är Robyn. Den här sommaren, efter hennes hyllade album Honey, är den statusen kanske starkare än någonsin.
Det var en lång period av tystnad och väntan för Robyns fans fram till 2018 då hon kom tillbaka till musikvärlden. Artisten som hyllades för albumserien Body Talk år 2010 gick nämligen under radarn en längre tid efter det. I intervjuer har hon berättat att hon under denna perioden genomgått psykoanalys för depression. Turligt nog både för henne och för de som följer och gillar hennes musik började hon att må bättre av terapin, och 2018 återvände hon på ett storslaget sätt.
Genom sitt eget bolag Konichiwa Records landade singlarna Missing U och titelspåret Honey som en braksuccé under hösten förra året, och den uppmärksamme visste även om att en demo av sistnämnda låten hade spelats i tv-serien Girls. Uppladdningen inför hennes comebackalbum byggdes upp med spänning lika stor som i ett elkraftverk. Det var dessutom inte bara i Sverige som folk verkade ha blivit chockade med startkablar, utan fans runt om i världen hakade på nedräkningen med hull och hår. Inofficiellt kan nog släppet av Honey räknas som Sveriges bästa pr-utförande under det året.
När albumet väl kom ut kändes det som att ett Jesusbarn hade förlösts till popmusikens tillbedjande följare. Time Magazine kallade det hennes bästa album i karriären och den stora musiksajten Pitchfork placerade det som nummer fyra på sin lista över årets bästa album för att nämna några av de lysande recensionerna. Singlarna gick ständigt varma på radion så väl som på streamingtjänsterna, och alla ville uppleva magin live. För att göra det krävdes det dock initialt att man verkligen ansträngde sig. Tillsammans med appen Redbull Secret Gig lanserades det att Robyn skulle uppträda i en hemlig lokal någonstans i världen och för att få kunna köpa en biljett var du tvungen att rankas högt i spelet när tiden var slut. Den interaktiva appen kändes som en variant av Pokémon Go eftersom att den krävde att människor var tvungna att mötas upp för att spela. Hela 47 länder lanserades den i, vilket gjorde att Robyn kunde få människor över nästan hela världen att samlas kring hennes nya musik redan innan den var släppt.
Efter den hemlighetsfulla spelningen som ägde rum på Artipelag i Stockholm skrek de som inte fick sin chans då efter mer. Så Robyn kom ut med fler speldatum fast utan några faktiska spel involverade. Biljetterna sålde som smör i solsken trots att det praktiskt taget var vinter vid det här laget. När hon den 9 februari i år intog Gothenburg Film Studios var jag på plats för att uppleva det som jag visste skulle bli något alldeles extra. Jag laddade upp med att lyssna igenom Honey några gånger men också hennes gamla klassiker. Blandningen av nostalgi och förtjusningen över det nya var jag nog inte ensam med att känna den eftermiddagen när jag gick runt och nynnade på Call Your Girlfriend ömsom Ever Again.
Trots att Gothenburg Film Studios inte är den största arenan i staden kändes den perfekt för Robyns konsert. Lite avlägsenhet skapar ofta mer uppbyggnad, vilket stämmer även för spelningen på Artipelag som också ligger lite avsides till. Det syns även extremt tydligt när människor vallfärdar till en sådan plats vilket bara bidrar till stämningen. Väl inne i lokalen märktes det att besökarna var exalterade och i lite blandade åldrar, då Robyns musik verkligen är sådan som inte har en åldersgräns för att vara tilltalande. Många hade säkert sett henne innan, men där och då kände nog alla sig som oskulder inför hennes show.
Det medsjungande rummet kändes som att det ständigt var i upplösningstillstånd under hela konserten. Robyn dansade omkring bland en scenuppbyggnad med skira tyger och en skulptur i form av en enorm hand. Hon bjöd in publiken till att vara delaktiga i hennes återuppståndelse utan att göra mycket till ansats till mellansnack. Musiken kunde tala för sig själv och låttexterna krävde ingen närmare presentation. Det var bara när hon rev av något undertecknat La Bagatelle Magique som gensvaret tystnade något, vilket var den enda energisvackan som egentligen uppstod. Allt annat flöt som på små rosa moln, och när konserten var slut ville musiken inte sluta eka i huvudet. Robyn är tillbaka med lika stark kraft som alltid och den som missar sin chans att se henne live i sommar kan bära med sig sorgen till sin grav.
Robyn spelar på Smash Fest i Stockholm den 17 augusti.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 04, 2019.