Niklas Fegraeus vid sina älskade.

Dice om Star Wars-utmaningen: Vi kommer inte göra Darth Vader rosa

14:50 23 Nov 2015

I det stora glashuset vid Slussen i Stockholm sitter ett av Sveriges främsta spelföretag, Dice, som har lockat fans till Battlefield-serien i snart 15 år. Nu står de inför sin hårdaste utmaning hittills att göra ett spel baserat på George Lucas kultförklarade Star Wars.

Under våren 2013 kallades hela Dice-kontoret in i ett kolsvart rum där de fick slå sig ner utan att ha en aning om vad som väntade. Plötsligt började omisskänliga Imperial March spelas i högtalarna. Folk jublade. Det här var Electronic Arts sätt att meddela Dice att de fått jobbet att göra Star Wars: Battlefront – en uppgift som skulle få vem som helst i gamingvärlden att dregla. Niklas Fegraeus som var på plats beskriver hur folk började gråta, skrika och ropa. Men med ett sådant hedersuppdrag följer också skyhöga förväntningar från inbitna Star Wars-fans.
– Det är såklart en extrem press. Tänk dig att du bär på tre elefanter, haha! Samtidigt känner man “wow, vi får göra det här!” men också “shit, om vi misslyckas kommer halva världen att vara skitsura på oss”, säger Niklas Fegraeus som är Design Director för Star Wars: Battlefront.

Gamers från världen över har besökt Stockholm för att ta selfies utanför Dice:s kontor. Det är på gränsen till Fort Knox-säkerhet för att få ta sig en titt inne i lokalerna, men när man väl kliver in är det lite av en “ingenting är omöjligt”-känsla som sköljer över en.
Det är kul att jobba på ett så coolt ställe, men vårt goda rykte beror nog snarare på vår erfarenhet och kvaliteten på spelen, säger Niklas Fegraeus.
– Men har man ett häftigt glashus också, så blir det såklart en grej att vilja ta en bild utanför.


Sigurlina Ingvarsdottir.

Dice är en av de absolut största speljättarna och en arbetsplats som många avundas. Det flådiga Stockholmskontoret bjuder på hotelliknande frukostbuffé varje fredag och har bland annat ett gym, en stor takterass och såklart en replika av huvudkaraktären Han Solo (Harrison Ford) i karbonit.
Senior Producer, Sigurlina Ingvarsdottir, kallar sig för en del av Star Wars-generationen och säger att hon måste nypa sig själv i armen varje morgon för att förstå att hon jobbar med filmen. Hennes dagar består av allt från att försöka införa Han Solos 35 meter långa rymdskepp Millenium Falcon i spelet till att ha möten med utgivare. När det blir för intensivt för Ingvarsdottir ser hon till att vara ledig på helger och kvällar, träna och fokusera på annat, något som ibland funkar och ibland inte.
Jag känner en konstant press att göra bra ifrån mig. I det här jobbet måste man hålla koll på olika trådar i huvudet och skapa struktur.

Många i teamet har dekorerat sina skrivbord med droiden R2-D2 och Storm Trooper-soldaternas hjälmar. Man hymlar inte med att Battlefront är gjort av fans för fans. På sociala medier är hajpen stor, en del oroar sig för att Star Wars-spelet ska bli för Battlefield-aktigt, medan andra hoppas på att känna igen miljöer och karaktärer. Niklas Fegraeus lovar att Star Wars-universumet kommer att porträtteras med respekt.
Vi kommer inte att ta oss en massa stolliga friheter, typ göra Darth Vader rosa.

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!